Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Där man minst anar det

Bläddar lite slött i tidningen "Lokalnytt - När du letar lokaler" till eftermiddagskaffet. Kanske inte det mest upphetsande magasinet :-) men plötsligt fångar en artikel mina ögon. Om Emil som lämnade allt och levde som nomad i ett år. Han beskriver ett år av mental frihet utan en massa prylar, ett år där han haft tillfälle att fundera över vad han blir lycklig av.

 

S_120_67_20151120-163304

 

Utan att du behöver sälja alla dina prylar på blocket och leva som nomad - har du funderat på vad du blir lycklig av? Och i så fall gör du tillräckligt mycket av det eller låter du alla "måsten" ta din tid?

Fick dessutom Emils bästa boktips, "Shantaram" en självbiografi av Gregory David Roberts som flydde från ett fängelse i Australien till Bombay där han blev en ­råbarkad kriminell i stadens maffia, men även ­star­tade en sjukvårdmottagning i slummen. Shantaram ligger nu nedladdad i appen.


Kan du koncentrera dig lika länge som en guldfisk?

Läste en krönika om "Generation Z", dvs dagens tonåringar. Den genomdigitaliserade generationen som är multitaskingmästare. Krönikören, Linda Leopold, skriver att "Generations Z:s" bristande koncentrationsförmåga ofta tas upp - men det verkar ha drabbat oss alla.

S_114_100_guldfisk

En undersökning från Microsoft advertising visar att vårt uppmärksamhetsspann sjunker. För 15 år sedan var den genomsnittliga koncentrationsförmågan tolv sekunder, 2013 var den bara åtta. En guldfisk har tydligen nio.

 

S_90_100_skaermklipp

Jag lutar åt att det har att göra med det Boel Svartling tar upp i sin bok Hjärnsmart. Vår hjärna har i grunden inte ändrats speciellt mycket utan är anpassad efter ett jägar- och samlarliv. Det gör att vi är dåligt rustade för att möta vår digitaliserade och komplexa värld där olika intryck hela tiden pockar på vår uppmärksamhet. Hjärnan växlar i högt tempo mellan olika intryck, aktiviteter, tankar, känslor osv och blir överbelastad. Detta får till effekt att vi mår och presterar sämre.

I många rekryteringsannonser, famförallt vid chefsrekryteringar, lyfts det fram som en fördel om "du kan hålla många bollar i luften" - undrar just när annonsen om fördelen med att göra en sak i taget kommer.


Lite mer, lite hårdare, lite smartare

Svenska skidskyttelandslagets dåvarande förbundskapten Wolfgang Pichlers recept för att nå sina mål "Lite mer. lite hårdare, lite smartare".

En smått galen tränare med verklig passion för sitt jobb, enligt Magdalena Forsberg.

Magdalena bjöd på en härlig föreläsning i måndags kväll. En personlig beskrivning från livet som elitidrottare - från djupa svackor och tvivlel på sin egen förmåga till stora framgångar i världstoppen.

S_120_90_20151102-190912

"Viljan att vinna är inte alls lika viktig som viljan att förbereda sig på att vinna"

Jag förstår vad Magdalena menar med detta när hon bl.a beskriver flera timmars träningspass på rullskidor i ösregn, där hon emellanåt ska kasta sig ner på backen och träffa en liten tavla långt borta. Vinnarskalle!

Hur mycket vilja har du att förbereda dig för att nå dina mål? På en skala från 1 till 10?

Om det är något jag skulle gjort annorlunda? - Magdalena säjer "Inte hade det varit fler timmar med fysisk träning eller teknikträning utan ännu mer mental träning"

Hon avslutar sin föreläsning med ett citat av Lars-Eric Uneståhl "Först när du har preciserade mål med ditt liv kan du ta kontrollen"

För övrigt är Wolfgang Pichler tillbaka som förbundskapten i svenska skidskyttelandslaget.


Coaching/mental träning på distans - Besegra Dina rädslor

Efter kursen "Besegra Dina rädslor" har jag fått flera förfrågningar om ytterligare kurser ute i landet kring mental träning med fokus på ridning och rädsla. För tillfället har jag tyvärr inga ytterligare kurser planerade.

 

S_120_80_img-3158

Jag coachar istället individuellt på distans och erbjuder nu denna möjlighet till fler personer.

Inledningsvis går vi tillsammans igenom vad just du känner att du behöver jobba med. Vi ses via Skype varannan vecka 30-45 min. Antalet tillfällen bestämmer vi tillsammans. Jag ger dig övningar att jobba med mellan gångerna.

Lite av innehållet:

  • Målformulering
  • Avslappning/avspänning och andning
  • Trigger
  • Mentala bilder
  • Begränsande övertygelser
  • Ideomotorik

Är Du beredd att satsa lite energi på att bli av med din rädsla? Jag ger Dig verktygen. Du måste göra jobbet själv - precis som med all träning.

Jag är internationell certifierad coach via Skandinaviska Ledarhögskolan och jobbar med mental träning för enskilda individer, idrottare och chefer.

S_100_100_logo-icc

Vill du veta mer så skicka ett meddelande via kontaktförmuläret


Gör som Stina Blackstenius

I dagens Corren intervjuas Stina Blackstenius som gått från spel i division tre, på Kungsvalla i Vadstena, till att nu göra debut i landslaget - på tre år. Imponerande!

Utan att ha träffat Stina uppfattar jag henne som en ödmjuk tjej med fötterna på jorden. Men det jag vill komma till är att jag är säker på att många av oss andra kan lära av Stina och andra framgångsrika idrottare när det gäller att ladda huvudet med rätt tankar, minnen och känslor.

 

S_120_80_dsc-0100-1

Från intervjun med Stina i Corren

 

Hur tänker du när vill prestera på topp? Inför tävling, anställningsintervjun, talet på kompisens bröllop, uppkörningen, tentan, första dagen på nya jobbet, ett svårt samtal - ja du kan faktiskt ta vilken situation som helst. Tänk efter - vad är viktigt för dig, när vill du vara som allra bäst?

Sätt dig i rätt tillstånd, hitta din allra bästa känsla - mental träning erbjuder många verktyg för att hitta dit.

Grattis Stina till framgångarna och lycka till i din fortsatta karriär! Härligt att få ta del av din inställning att göra det där lilla extra som krävs för att nå sina mål och samtidigt  "...jag har blivit bättre på att njuta av saker som jag har gjort bra"