Inspirationsföreläsning


Vill ni ha en inpirerande föreläsning där ni samtidigt får verktyg som ni kan använda i vardagen, på arbetet, på träningen, på matchen ...

PE Sustainable erbjuder föreläsningar, inspirationsdagar och kurser om mental träning för företaget, kompisgänget eller föreningen.

Praktiska övningar blandas med teori, som bygger på forskning kring vad som händer i din hjärna.

Mer om innehållet - klicka på länken

Med målet i sikte och konsten att hålla sig på banan


Från bloggen inom Inspirationsföreläsning

SLOW

Stoppa världen, jag vill hoppa av. Det snurrar för fort för många människor idag, hur är det för din del? Hinner du känna vad maten smakar, ge en kram till den du älskar, klappa katten eller fika med kollegorna?

Någonstans slår pendeln i sitt ytterläge och vänder då åt andra hållet  Då kommer influenser som verkar åt andra hållet. Slow kommer på bred front. Kolla bara här...

 

S_32_100_slow

 

Det häftiga är att det går just Slow, det är en långsam förändring. Vi börjar bli mer och mer medvetna om att det är ett sätt att leva som främjar både relationer och hälsa. Och, nej vi blir inte lata och mindre effektiva, tvärtom. Helt plötsligt får vi möjlighet till återhämtning vilket främjar våra kognitiva förmågor såsom; kreativitet, logiskt tänkande och analytisk förmåga.

 

S_120_43_dsc-0045-2

 

Nu läser jag också om Slow-work i tidningen Kollega.

Har du tänkt på att när du är uppe i varv är du mer lättirriterad, du har lättare till gråten och du orkar inte med andra människor. Me den känslan blir det svårt väldigt svårt om inte tom omöjligt att samarbeta på jobbet. Med mindre stress har vi tid att lyssna på varandra, vi tar oss tid att försöka förstå vad den andra säjer och du blir mer öppen för andra signaler hos den du pratar med och kan sätta dig in i den personens situation.

Daniel Kahneman skrev för ett antal år sedan i sin bok "Tänka snabbt och tänka långsamt" om det automatiserade tänkandet som styr mycket av våra beslut. Med eftertanke har vi möjlighet att fatta beslut som också bygger på logik.

Och ingen har väl missat att hjärnan "krymper" när vi stressar under lång tid, förmåga att lära och minne försämras. Bara att hitta nycklarna till bilen på morgonen när du försovit dig kan vara en tankeväckare. I förlängningen ökar det risken för utveckling av sjukdomar som tex Alzeimer. Det om något borde vara en anledning att fundera på hur du kan bli en slow-worker.


KIKA IN I FRAMTIDEN

Alla säger att du ska sätta mål. Är det någon som talat om varför? Utan mål blir du lätt offer för omständigheterna.

"Det får bli som det blir"

Du faller in i att agera utifrån hur du tror att andra vill att du ska göra och vara. Lever upp till de förväntningar som, du tror - för du vet egentligen inte, andra har på dig. Du lever någon annans liv istället för ditt eget. Det blir väldigt vilset till slut. Du har glömmer bort dig själv och ställer aldrig frågan

"Vad vill jag?"

 

S_120_38_framtiden

 

Att sätta mål betyder en tidsresa. Du förflyttar dig framåt i tiden med din fantasi och med dina tankar. Du behöver ställa in skärpan på kikaren helt enkelt.

Ett mål ska vara något du längtar till, som ger inspiration och kraft. Är målet tillräckligt tydligt ger det dig självförtroende och du vågar gå utanför dina vanliga ramar. För att nå ditt mål behöver du göra en förflyttning. Den förflyttningen börjar med ett litet steg som du tar just nu. Du behöver pröva, misslyckas, pröva igen och hitta vilka steg som leder till målet.


ÄR DET KÖRT NU?

Svaret är nej - inte ens om du är över 50 år. Det var det jag visste!

S_70_100_20170502-153233

"Många äldre är oroliga över att minnet ska fallera och tidigare har man trott att minneskapaciteten börjar försämras redan efter 20. Men det stämmer inte enligt Lars Nyberg. Han har studerat data från en stor befolkningsstudie i Umeå med 4500 deltagare som pågått sedan slutet av 1980-talet. Vart femte år genomgår deltagarna en hälsoundersökning samt ett minnestest. Ett resultat från den är att det först är från 60-årsålder som det episodiska minnet börjar bli sämre."

Lugn - om du är över 60 år. Det är stora individuella skillnader. Till viss del är det genetiskt hur ditt minne fungerar när du blir äldre. Ungefär hälften av utvecklingen kan du påverka själv. Ge din hjärna utmaningar varje dag så slipper du bli mossig i förtid. Läs artikeln.

Ur tidningen Arbetsliv


ÄR DET IDAG DET GÄLLER?

Saknar du energi, motivation och lust? Fundera då på varför du egentligen vill vara bäst när det gäller.

  • Varför är det viktigt för dig.
  • Vad ger det dig?
  • På vilket sätt kommer det påverka dig?
  • Vad ska det leda till?

För Dig – inte i andras ögon, eller utifrån vad du tror att andra tänker om dig.

Bara du har svaret – tänk och känn efter. När du hittar svaren så kommer boosten. Då kommer ditt fokus, du kan stänga av störningar runt dig, tankarna är helt och hållet riktade på det som ligger framför dig. Kör!

 

S_120_80_dsc-0087-2

 


Eller också kommer du på att det inte var idag det gällde. Det är också ett värdefullt svar. Lägg då energin på något annat som är viktigt på riktigt för dig.

 


GLÖM BEACH 2018

Trött på käcka hälsotidningar med blanka sidor och vackra människor i slimmade träningskläder? Tre tips för den perfekta kroppen osv...Det här är inte ännu ett inlägg om hur du får en platt mage till beach 2018.

Din kropp är inte det som utvecklas mest vid fysisk aktivitet – det organ som påverkas mest av att du rör på dig är din hjärna. Senare års hjärnforskningen visar att motion och träning får nästan ofattbara positiva effekter på din hjärna. Så har du hittills inte kommit på en enda anledning att röra på dig så gör det för din hjärna.

Jag var igår på en spännande föreläsning med Anders Hansen, som skrivit boken Hjärnstark – jag säger det gärna igen, läs den om du inte redan gjort det!

 

S_72_100_hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna

 

Fysisk aktivitet verkar påverka alla tankemässiga förmågor, kreativitet, koncentration, minne, stresstolerans och Anders säger att det till och med verkar som vi blir smartare.

Redan från kring 25 års ålder börjar hippocampus, som bla är viktigt för ditt minne, att krympa med ca 1% per år – skrämmande. Det finns ett sätt att motverka det och tom "bli yngre" i hippocampus – fysisk aktivitet!

 

Fysisk aktivitet (promenader 5 dagar per vecka) har visat sig minska risken för demens med 40!!!

Jo - Den siffran kräver tre utropstecken!!!



Det handlar inte om blodsmak i munnen eller att hänga på anmälningsknappen för att få en plats till något långlopp, maraton eller ultratävling. Optimalt, enligt Anders, är tre dagar i veckan 45 minuter med någon form av pulshöjande aktivitet. Gör det du tycker är roligt.

Den aktivitet som är bra är den som blir av. Allt räknas!
Studier har till och med visat att barn som fick röra på sig i 4 minuter förbättrade sina kognitiva förmågor. Vill du lyssna på Anders Hansen så finns ett klipp här från en av hans föreläsningar

Och det här med stress då – när vi inte kan somna för det bara surrar i huvudet. Det finns en evolutionär förklaring till det. Stress betydde för "Hedenhös" fara för livet. Idag betyder inte en missad deadline att du kommer dö. Det vet tyvärr inte hjärnan. Regelbunden fysisk aktivitet lär oss att inte reagera på stark stress. Så även om det är fullt upp med livet så får vi, genom fysisk aktivitet, en mental krockkudde mot stressen och blir inte lika lätt sjuka. Den psykiska ohälsan har sedan juni 2011 ökat med 129%

Vi varken kan eller vill stoppa utvecklingen, men vi kan genom ganska enkla medel hantera hur vi påverkas av den. Din arbetsgivare, din chef kan uppmuntra och göra det möjligt. Du ser till att det blir av!

Dagens utmaning till dig - ta dagens möte som en walk & talk, ta trapporna upp till kontoret på fjärde våningen, plocka fram gåstavarna eller löpardojorna när du kommer hem.

 

Gör det du tycker är roligt - få upp pulsen lite idag.

S_120_60_20170817-055527-2


Gör det inte för beach 2018 gör det för din hjärna.