Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Talang och ansträning


Blir det några löften?

Jag tänker att det egentligen räcker med ett enda löfte till dig själv inför 2018. Må så bra och ha så kul du bara kan!

Det låter förmodligen enklare än det är. För att snäppa upp behöver du utmana dig själv liiiiite mer än du gjort under 2017. Gå utanför dina vanliga ramar en aning. Rädslor och känslor av obehag håller oss ofta tillbaka. Använd det istället som din drivkarft under 2018. Acceptera så kommer du märka att du kommer längre och utvecklas.

Hur bra kan du må egentligen - oavsett hur du mår idag. Hur långt kan du ta dig själv?

 

S_120_44_images

Fantasin är din enda motståndare.


Gott nytt år nära och kära, kunder , samarbetspartners och vänner!


Ljusare tider idag och vi står inför ett nytt år

Idag inträffar vintersolståndet. Själv känner jag att det inte har varit så mörkt. Kanske beror det på att vi under en tid haft en del snö på backen här på landet. Vintersolståndet är ändå alltid en tid då vi vet att ljusare tider väntar.

Och då tänker jag också på det nya året. Hur blir 2018 bättre och ljusare? Det är lätt att grotta ner sig i allt som inte varit bra under 2017 och tänka att nästa år - det är då det ska hända!

Säkert har du redan funderat på planer inför 2018. Vi ligger så ofta steget före i våra tankar och tänker att sen...

Det är självklart bra att vi har förmågan att tänka och planera framåt. Tyvärr glömmer vi ofta att reflektera över allt som varit bra och ta med oss det in i planeringen i det nya.

 

Så inför 2018 - Ta en stund och reflektera över vad som varit bra under 2017.

  • Vad har du mått bra av? När mådde du som allra bäst? Hur kändes det då? Vad var det som gjorde att du mådde bra? Hur kan du få mer av det nästa år?
  • Vad är du nöjd med. Vad är det som gör att du är nöjd med just det? Vad gjorde du? Hur ser du till att få med detta till nästa år?

Gör ett litet bokslut för dig själv.

Genom det här sättet att tänka blir du medveten om vad du behöver fokusera på för att få med dig det du vill behålla inför nästa år. Du kommer också upptäcka vad du behöver förändra av det du inte vill ha med dig.

 

S_120_67_20170929-131817

Du avgör vart 2018 ska ta dig!

 

Det här är också ett bra sätta att tänka tillsammans på jobbet. Skriv en lång lista på allt ni gjort.


RÄTT INSTÄLLNING

Hur går dina tankar när du misslyckas med en uppgift? Hur går ditt inre samtal?

Vi är per automatik mer uppmärksamma på det negativa istället för det som vi klarat. Älta, älta, älta....Det är den där 40 000 år gamla hjärnan som spökar igen - som vanligt en överlevnadsfråga - det gällde då, men inte nu. Det fattar inte hjärnan som bara vill skydda dig.

En person som Sara Sjöström måste vara oerhört mentalt stark för att klara pressen både från omgivningen och från sig själv. Utan klara tydliga mål hade hon inte varit där hon är idag.

Att hon skulle missa finalen på 50 meter fjäril det fanns liksom inte på kartan. Men nu missade hon finalen. Hur hanterar hon det?

 

S_120_57_capture

Självklart säger hon att hon är besviken. Men i nästa andetag säger hon "Det var bra att jag lärde mig det här, Jag har ju missat finaler förr, men nu borde jag inte göra det. Jag var ju såklart besviken och arg efter loppet. Det får man vara."


Sara klarar inte nästa tävling bättre genom att gräva ner sig i att hon inte kom till final. Hon testade var gränsen gick och ställde upp i fler individuella starter än någonsin.

Många av oss är alldeles för rädda att misslyckas och undviker därför att ta risker. Det finns flera studier kring hur vi undviker att ta risker för vi är så rädda att det ska gå åt skogen.

Bli lite mer som Sara

  • för att utvecklas, våga testa var dina gränser går
  • när det inte håller hela vägen - lär dig av misstaget och bestäm dig för på vad du ska göra annorlunda nästa gång
  • släpp det, ältande av misstag försämrar dina framtida prestationer. Tllltron till dig själv minskar och då ökar sannolikheten att du ska göra misstag nästa gång också.
  • sätt det som hände i ett större sammanhang -  "världen gick inte under"
  • och glöm inte att gå igenom allt det som fungerade bra

Det handlar alltså inte om att låtsas som att du inte har "foten i kläm" och bara tänka positivt i alla lägen. Tummarna upp och tjoho! Men det är bara du som kan bestämma vilket förhållningssätt du ska ha till det som hände och vad du gör med det.


SE DET FRÅN EN ANNAN SIDA

S_56_100_best-day-ever