Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Fånga den rätta känslan

Tips 2

Vad vill Du ha för känsla?

  • Glad när Du känner Dig ledsen?
  • Lugn när Du är nervös eller frustrerad?
  • Modig när Du känner Dig feg?

Visst vore det härligt att kunna plocka fram den där goa känslan när Du själv bestämmer.

Den muskulära avslappning som Du nu har jobbat med under två veckor kommer nu till nytta. För att hitta rätt "feeling" är det till god hjälp att vara avspänd.

Då kör vi...

Bestäm vilken känsla Du vill ha. Jag tar glad som exempel här.

Ta några djupa andetag ända från tårna, knyt en hand hårt..

...andas med magen och slappna av muskulärt som Du lärt Dig tidigare.

Tänk nu tillbaka på en situation när Du var riktigt glad ...och då menar jag RIKTIGT GLAD!

S_104_100_smiley-2

  • Vad ser Du framför Dig?
  • Är det stillbilder eller som en film
  • Svart/vitt eller färg, vad för färger?
  • Vad hör Du?

Tänk Dig nu att Du har en volymkontroll och en kontroll där du kan öka storleken på bilden och styrkan på färgerna. Dra på rejält!

Lev Dig tillbaka in i känslan.

Försök hitta så många situationer som möjligt som Du kan koppla till den här euforiska glädjekänslan.

Upprepa detta så ofta Du kan under två veckor samtidigt som Du fortsätter med den muskulära avslappningen och andningen. Du kan tex göra det när du väntar på att det ska slå om till grönt vid trafikljuset, i kassakön mm mm

Avsluta dagen med denna känsla innan Du somnar så Du har den goa känslan med dig in i sömnen....hjärnan jobbar för fullt då också.

Bestäm också att Du ska vakna med den här känslan på morgonen.

S_120_64_puh

Go for it!


The sky is the limit

En del människor upplever vi som mer optimistiska än andra.

Är Du en av dem? Om inte....

Du kan jobba på att få en mer optimistisk grundsyn. Att vara optimist betyder inte att det är klarblå himmel och solsken varje dag. Jag vill mer se det som ett förhållningssätt där Du har ett perspektiv där Du själv tar kontroll över Dina tankar, "gillar läget" och bestämmer Dig för vilka möjligheter som finns.

Grundaren av Positive Psychology, Martin Seligman, har forskat mycket inom området och det han talar om är inte blind optimism utan optimism med öppna ögon. Att ha förmågan att använda pessimismens känsla av verkligheten när Du behöver det, utan att fastna i ältande och pessimismens mörka sida. Om Du vill göra en djupdykning i optimismens tankar kan Du börja med boken "Verklig Lycka - en grundbok i positiv psykologi"

Det är inte rikedom, skönhet och intelligens som gör oss lyckliga. Forskning visar att mer lycka leder till högre produktivitet och högre inkomst. Optimister lever ett friskare och längre liv. Optimistiska människor lever i genomsnitt sju till tio år längre än andra. De delar av hjärnan som är aktiva när vi tänker oss positiva framtidsscenarier är desamma som tonas ner vid depression.

Här är en artikel som har några år på nacken med ett talande citat

>> "Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom"

Se till att komma i kontakt med Dina styrkor. Är det svårt, börja med att lura hjärnan. Sätt en blyertspenna på tvären mellan läpparna, för att hålla fast den åker mungiporna upp.

S_104_100_smiley

Kombinera optimism med acceptans av det liv Du har fått och "the sky is the limit". Forskningen visar att hjärnan tror på kroppen. Om du ler, då kan det ju inte vara så farligt. Och ja, det fungerar även om leendet är falskt.

Börja ditt optimistiska liv idag?


Vi visste inte att det var omöjligt...

...Så vi klarade det!

 

Just så - Våra hjärnor sätter begränsningar utifrån vad vi sett andra göra, vad vi tror oss själva vara kapabla till, vad andra säjer är möjligt osv.

Många har hört talas om "drömmilen" och Roger Bannister. Roger Bannister var 1954 den första som sprang en engelsk mile på under 4 mi. Innan han gjorde "drömmilen" ansågs det omöjligt.

Det mest otroliga i historien vad det som hände efteråt då plötsligt en hel drös sprang under 4 minuter - "Bannistereffekten" var ett faktum.

>> Bannister 1954

Du kan också bli en "Bannistermänniska" - programmera din hjärna med det du vill nå och du kommer lyckas.

S_73_100_roger-bannister-yaxsa

Det enda vi vet är att det är omöjligt att säja omöjligt om framtiden!


Släpp iväg hjärnan till gymmet!

Det är mer än kroppen du behöver hålla i trim. Det låter väl fantastiskt att du med hjälp av mental träning kan styra över dina handlingar och din framtid genom att programmera hjärnan och sätta på autopiloten. Jo, det är faktiskt sant!

Vi har alla vanor och beteenden som går med automatik utan att vi reflekterar eller är medvetna om det. Mycket är säkert bra men vissa kanske inte gagnar vare sig dig eller din omgivning.

Känner du igen dig?

  • Du blir irriterad för att du ställt dig i "fel" kassakö
  • Du svär över bilisten framför dig som åker alldeles för långsamt
  • Du blir galen över alla skor som ligger slängda innanför dörren när du kommer hem
  • Du får handsvett när du ska hålla ett tal på en god väns födelsedag
  • Du blir nervös och får hjärtklappning när du ska ha ett allvarligt samtal med en medarbetare eller med din chef
  • Du blir skräckslagen av en liten ofarlig spindel

Du kan säkert göra listan längre men jag tror du fattat...

Så hur gör jag undrar du säkert nu.

För att mental träning ska få riktigt bra effekt är det viktigt att du sänker din "grundspänning" dvs Muskulär avslappning för att därefter gå vidare med Mental avslappning, Självbildsträning och sist Målbildsträning. Med hjälp av dina tankar och känslor skapar du en inre bild av det du vill uppnå. Använd din fantasi! Du får kontroll över dina känslor och ditt beteende och tränar positiva känslor och beteenden.

Det bästa av allt - du kan ligga på sängen och träna hjärnan utan att bli det minsta anfådd och sedan bara händer det.

S_85_100_hjarna-pa-gymmet

Är du inte övertygad - fråga då varför alla idrottare på hög nivå använder mental träning.

Lars-Eric Uneståhl har gett ut en skiva som heter "Avspänning - Träningsprogram för kropp och själ" som jag varmt kan rekommendera nu när du ska sätta igång.

Varför inte börja idag som är första dagen på resten av Ditt fantastiska liv!