Blogg


Mental träning - funkar det verkligen?

Spännande ny forskning om mental träning.

"Mentalt föreställda rörelser triggar igång hjärnans tolkning av rörelsen på samma sätt som fysiskt utförda rörelser gör. En ökad förståelse för hur mental träning fungerar kan komma till nytta för patienter med motorisk funktionsnedsättning."

 

Mer inom mental träning >>


Anmäl dig till nätverkt ledare i Linköping i höst

Mer inom ledarskap >>


En käftsmäll - nere för räkning

Hela tillvaron svajjar, det känns obekvämt och självförtroendet sviktar. Jag sitter med en högre chef framför mig i samtal som handlar om hens beteende. Hela kroppen signalerar att hen helst vill gå därifrån. Från att ha varit, vad hen trodde, en uppskattad chef som presterar och levererar, till ett fall rätt ner. När någon plötsligt får veta att hen upplevs som en tyrann är det inte konstigt att det känns som en rejäl käftsmäll, man försvarar sig först men går sedan ner för räkning.

 

S_120_67_dsc-0031

 

Hur kommer det sig att ingen sagt något tidigare? Det stavas MOD. I det här fallet har hen (äntligen) fått en chef som hade modet. Alla år innan? Alla pratar med varandra men ingen pratar med hen. Vad är vi rädda för? Den klassiska frågan är på sin plats

"Vad är det värsta som kan hända"
Arg, ledsen, budskapet går inte in, eller vad? Är vi bara konkreta med vad vi ser hända får vi ofta ett tack tillbaka – kanske inte just då men efter en tid.

Att ge den här typen av feedback är något jag tror vi alla kan bli bättre på. Inte minst när vi idag pratar så mycket om företagens värdegrund. Vad står det för? Vågar du säga till när du upplever att attityder och beteenden inte ligger i linje med de fina ord ni satt upp på väggarna och stolt skyltar med? Vågar cheferna säga till? Jag upplever alltför ofta att ingen pratar direkt med den det berör. Hur gör du?

Mer inom chefsstöd >>


Syndabocken

En kollega slutar, vilket resulterar i ett berg av övertid. Trassel privat, ensamstående med tre små barn. Stressen kommer krypande. Jobbar hemma sent på kvällen, när barnen lagt sig, för att komma ifatt. Får allt svårare att sova. Lättirriterad, nära till tårarna, svårt att koncentrera sig och fokusera på uppgifterna, kan inte prioritera längre. Slutar fika med kollegorna - "hinner inte". Glömmer saker och har svårt att hänga med i de förändringar som genomförs på företaget.


Kollegorna börjar titta snett och det pratas bakom ryggen. Andra börjar må dåligt. Till slut ser både chefer och medarbetare bara allt det dåliga. Chef och kollegor förstärker varandra i det som händer. Förväntningar blir självuppfyllande profetior. Samtal med chefen. Inget förtroende från något håll. Alltmer börjar bli hens fel oavsett vad det handlar om – man har hittat en syndabock! Facket involveras, kollegorna mår dåligt, och pratar om hen som ett arbetsmiljöproblem. Vad annat var att vänta? Bara hen försvinner blir ju allt bra.


Vad är det som hände? De flesta arbetsplatser jobbar idag med sina värderingar. När det blir skarp läge ser man om det betyder något på riktigt eller om det bara är vackra ord.

 

S_100_100_fototapeter-tecknadget
Har ni syndabockar på din arbetsplats?


Var och en ser ofta om sitt eget hus. Ta reda på det verkliga problemet. Människors attityd blir kass när det saknas tillit, när pressen är för hög, när målen är otydliga, när tilliten och tryggheten saknas. Till syven och sist är vi bara människor med alla våra rädslor och vår starka önskan att höra till.

 

 

Mer inom chefsstöd >>


Talang och ansträning

Mer inom mental träning >>


Jag älskar att tävla

"Min viktigaste uppgift som ledare är att vara tydlig med målen och bidra med min glädje och kärlek till det vi gör. För att få medarbetarna att göra sitt bästa måste jag varje dag smitta dem med skratt och energi, med nyfikenhet och glöd i ögonen. Jag får inte komma som en säck potatis."

Är det så du som chef tänker kring din roll? Kanske - kanske inte.

För många blir förhållningssättet helt självklart om orden "ledare" byts ut mot "tränare" och "medarbetarna" mot "killarna". Citatet är från en intervju i dagens Corren med Peter Poppe Popovic assisterande förbundskapten tre kronor.

Kan det vara ett synsätt som fungerar även i andra sammanhang?

S_120_60_bb921201bb002

 

Intressant är också det han säger om sina egna drivkrafter när han var aktiv och otroligt framgångsrik hockeyspelare. "Att vinna ihop med ett lag och dela glädje med lagkamrater är extra kul".

Hur resonerar dina spelare på jobbet?

Mer inom chefsstöd >>


Kunskap väger lätt


Hållbart ledarskap och jävlar anamma

Varför är det så viktigt att börja med oss själva som ledare? Det är väl medarbetarna som är viktigast?

Mer inom chefsstöd >>


Blir det några löften?

Jag tänker att det egentligen räcker med ett enda löfte till dig själv inför 2018. Må så bra och ha så kul du bara kan!

Det låter förmodligen enklare än det är. För att snäppa upp behöver du utmana dig själv liiiiite mer än du gjort under 2017. Gå utanför dina vanliga ramar en aning. Rädslor och känslor av obehag håller oss ofta tillbaka. Använd det istället som din drivkarft under 2018. Acceptera så kommer du märka att du kommer längre och utvecklas.

Hur bra kan du må egentligen - oavsett hur du mår idag. Hur långt kan du ta dig själv?

 

S_120_44_images

Fantasin är din enda motståndare.


Gott nytt år nära och kära, kunder , samarbetspartners och vänner!

Mer inom coaching >>


Ljusare tider idag och vi står inför ett nytt år

Idag inträffar vintersolståndet. Själv känner jag att det inte har varit så mörkt. Kanske beror det på att vi under en tid haft en del snö på backen här på landet. Vintersolståndet är ändå alltid en tid då vi vet att ljusare tider väntar.

Och då tänker jag också på det nya året. Hur blir 2018 bättre och ljusare? Det är lätt att grotta ner sig i allt som inte varit bra under 2017 och tänka att nästa år - det är då det ska hända!

Säkert har du redan funderat på planer inför 2018. Vi ligger så ofta steget före i våra tankar och tänker att sen...

Det är självklart bra att vi har förmågan att tänka och planera framåt. Tyvärr glömmer vi ofta att reflektera över allt som varit bra och ta med oss det in i planeringen i det nya.

 

Så inför 2018 - Ta en stund och reflektera över vad som varit bra under 2017.

  • Vad har du mått bra av? När mådde du som allra bäst? Hur kändes det då? Vad var det som gjorde att du mådde bra? Hur kan du få mer av det nästa år?
  • Vad är du nöjd med. Vad är det som gör att du är nöjd med just det? Vad gjorde du? Hur ser du till att få med detta till nästa år?

Gör ett litet bokslut för dig själv.

Genom det här sättet att tänka blir du medveten om vad du behöver fokusera på för att få med dig det du vill behålla inför nästa år. Du kommer också upptäcka vad du behöver förändra av det du inte vill ha med dig.

 

S_120_67_20170929-131817

Du avgör vart 2018 ska ta dig!

 

Det här är också ett bra sätta att tänka tillsammans på jobbet. Skriv en lång lista på allt ni gjort.

Mer inom mental träning >>