Blogg


Talang och ansträning

Mer inom mental träning >>


Jag älskar att tävla

"Min viktigaste uppgift som ledare är att vara tydlig med målen och bidra med min glädje och kärlek till det vi gör. För att få medarbetarna att göra sitt bästa måste jag varje dag smitta dem med skratt och energi, med nyfikenhet och glöd i ögonen. Jag får inte komma som en säck potatis."

Är det så du som chef tänker kring din roll? Kanske - kanske inte.

För många blir förhållningssättet helt självklart om orden "ledare" byts ut mot "tränare" och "medarbetarna" mot "killarna". Citatet är från en intervju i dagens Corren med Peter Poppe Popovic assisterande förbundskapten tre kronor.

Kan det vara ett synsätt som fungerar även i andra sammanhang?

S_120_60_bb921201bb002

 

Intressant är också det han säger om sina egna drivkrafter när han var aktiv och otroligt framgångsrik hockeyspelare. "Att vinna ihop med ett lag och dela glädje med lagkamrater är extra kul".

Hur resonerar dina spelare på jobbet?

Mer inom chefsstöd >>


Kunskap väger lätt


Hållbart ledarskap och jävlar anamma

Varför är det så viktigt att börja med oss själva som ledare? Det är väl medarbetarna som är viktigast?

Mer inom chefsstöd >>


Blir det några löften?

Jag tänker att det egentligen räcker med ett enda löfte till dig själv inför 2018. Må så bra och ha så kul du bara kan!

Det låter förmodligen enklare än det är. För att snäppa upp behöver du utmana dig själv liiiiite mer än du gjort under 2017. Gå utanför dina vanliga ramar en aning. Rädslor och känslor av obehag håller oss ofta tillbaka. Använd det istället som din drivkarft under 2018. Acceptera så kommer du märka att du kommer längre och utvecklas.

Hur bra kan du må egentligen - oavsett hur du mår idag. Hur långt kan du ta dig själv?

 

S_120_44_images

Fantasin är din enda motståndare.


Gott nytt år nära och kära, kunder , samarbetspartners och vänner!

Mer inom coaching >>


Ljusare tider idag och vi står inför ett nytt år

Idag inträffar vintersolståndet. Själv känner jag att det inte har varit så mörkt. Kanske beror det på att vi under en tid haft en del snö på backen här på landet. Vintersolståndet är ändå alltid en tid då vi vet att ljusare tider väntar.

Och då tänker jag också på det nya året. Hur blir 2018 bättre och ljusare? Det är lätt att grotta ner sig i allt som inte varit bra under 2017 och tänka att nästa år - det är då det ska hända!

Säkert har du redan funderat på planer inför 2018. Vi ligger så ofta steget före i våra tankar och tänker att sen...

Det är självklart bra att vi har förmågan att tänka och planera framåt. Tyvärr glömmer vi ofta att reflektera över allt som varit bra och ta med oss det in i planeringen i det nya.

 

Så inför 2018 - Ta en stund och reflektera över vad som varit bra under 2017.

  • Vad har du mått bra av? När mådde du som allra bäst? Hur kändes det då? Vad var det som gjorde att du mådde bra? Hur kan du få mer av det nästa år?
  • Vad är du nöjd med. Vad är det som gör att du är nöjd med just det? Vad gjorde du? Hur ser du till att få med detta till nästa år?

Gör ett litet bokslut för dig själv.

Genom det här sättet att tänka blir du medveten om vad du behöver fokusera på för att få med dig det du vill behålla inför nästa år. Du kommer också upptäcka vad du behöver förändra av det du inte vill ha med dig.

 

S_120_67_20170929-131817

Du avgör vart 2018 ska ta dig!

 

Det här är också ett bra sätta att tänka tillsammans på jobbet. Skriv en lång lista på allt ni gjort.

Mer inom mental träning >>


RÄTT INSTÄLLNING

Hur går dina tankar när du misslyckas med en uppgift? Hur går ditt inre samtal?

Vi är per automatik mer uppmärksamma på det negativa istället för det som vi klarat. Älta, älta, älta....Det är den där 40 000 år gamla hjärnan som spökar igen - som vanligt en överlevnadsfråga - det gällde då, men inte nu. Det fattar inte hjärnan som bara vill skydda dig.

En person som Sara Sjöström måste vara oerhört mentalt stark för att klara pressen både från omgivningen och från sig själv. Utan klara tydliga mål hade hon inte varit där hon är idag.

Att hon skulle missa finalen på 50 meter fjäril det fanns liksom inte på kartan. Men nu missade hon finalen. Hur hanterar hon det?

 

S_120_57_capture

Självklart säger hon att hon är besviken. Men i nästa andetag säger hon "Det var bra att jag lärde mig det här, Jag har ju missat finaler förr, men nu borde jag inte göra det. Jag var ju såklart besviken och arg efter loppet. Det får man vara."


Sara klarar inte nästa tävling bättre genom att gräva ner sig i att hon inte kom till final. Hon testade var gränsen gick och ställde upp i fler individuella starter än någonsin.

Många av oss är alldeles för rädda att misslyckas och undviker därför att ta risker. Det finns flera studier kring hur vi undviker att ta risker för vi är så rädda att det ska gå åt skogen.

Bli lite mer som Sara

  • för att utvecklas, våga testa var dina gränser går
  • när det inte håller hela vägen - lär dig av misstaget och bestäm dig för på vad du ska göra annorlunda nästa gång
  • släpp det, ältande av misstag försämrar dina framtida prestationer. Tllltron till dig själv minskar och då ökar sannolikheten att du ska göra misstag nästa gång också.
  • sätt det som hände i ett större sammanhang -  "världen gick inte under"
  • och glöm inte att gå igenom allt det som fungerade bra

Det handlar alltså inte om att låtsas som att du inte har "foten i kläm" och bara tänka positivt i alla lägen. Tummarna upp och tjoho! Men det är bara du som kan bestämma vilket förhållningssätt du ska ha till det som hände och vad du gör med det.

Mer inom mental träning >>


SE DET FRÅN EN ANNAN SIDA

S_56_100_best-day-ever

Mer inom mental träning >>


GÅR SIN EGEN VÄG

Rektor Thomas Palmqvist tar ledarskapet i skolan till en ny nivå då han from höstterminen infört raska promenader på schemat för barnen i mellanstadiet. Det är ingen "söndagspromenad" vi snackar om utan raskt tempo utan prat, upp med pulsen ca 15-20 minuter varje dag.

Resultatet då? Lugnare i klassrummet, större fokus och förmåga att koncentrera sig och bättre flås. Hoppas jag får läsa om hur det går med studieresultaten. Eleverna ger tummen upp, även om de tyckte det var lite tufft i början.

Jag älskar människor som vågar gå utanför ramarna – eller som i det här fallet utanför klassrummet.

S_120_67_den-har-dagen-handlar-lektione

På schemat idag står dessutom GRIT (fast de inte kallar det så) – barnen diskuterar vad kämparanda är (bild från Corren)

Jag blir så glad när jag läser barnens kloka svar;

"självkänsla, kamratskap, positivt tänkande, uthållighet, ärlighet, envishet, om att peppa sig själv och sina kompisar"

Det är de här barnen som är vår framtid. Tänk när de växer upp och tar med sig den värdegrunden ut i arbetslivet, när några av dem så småningom blir ledare, kanske någon blir rektor i en skola. Då är det bra att ha goda förebilder som deras nuvarande rektor med i bagaget.

Det som gäller för barns hjärnor gäller också för oss vuxna. Blir du den chef som lägger in 20 minuters powerwalk dagligen för dina medarbetare för att höja välmående, koncentration, minska stress osv? Eller ni kanske inte hinner i just er verksamhet utan kör på tills det blir soppatorsk.


Artikeln finns i Corren 2017-11-29 "Elever lugnare av raska promenader"


Läs mer om GRIT här

Mer inom mental träning >>


EN MILSTOLPE

S_70_99_20171201-161508-002

Mer inom mental träning >>