Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Morgondagen inställd pga bristande intresse

Kan det vara så illa i ditt eget liv?

Alla dagar lika? Upp och jobba, hem, käka, titta på TV och sen i säng?

  • Låter du bara dagen bli som den blir eller tar du kontroll i ditt eget liv?
  • Går du till ett jobb du trivs med?
  • Lever du i en relation som ger mening och utveckling?
  • Gör du saker som du själv vill eller är det någon annan som vill åt dig?
  • Ger du din kropp den omtanke den förtjänar?
  • Utmanar du dina sinnen?
  • Tänker du nya, annorlunda tankar varje dag?

Om du bara intresserar dig en gnutta för hur du kan förändra och förbättra ditt liv så är det tillräckligt för att du ska upptäcka att morgondagen inte ska ställas in.

Du är inte offer i din inre värld, inte fånge i dina egna tankar och känslor. Det går att förändra - om du vill förändra.

S_120_80_dsc-0175

Vilken väg vill du gå?

 

Gör det du kan, med det du har, där du är. De enda gränserna som finns är de du själv satt upp.


Neckers kub och konsten att styra Dina tankar

Neckers kub kan uppfattas på två sätt. De båda perspektiven skiftar spontant, när Du betraktar teckningen en stund.

Det intressanta är att Du bara kan se ett perspektiv i taget hur mycket Du än försöker se båda samtidigt.

Prova - för mig skiftar perspektivet varje gång jag blinkar.

 

S_111_100_200px-necker-cube-svg

Neckers kub är ett exempel på den konkurrens som hela tiden pågår mellan olika tankar som vill bli medvetna.

Det fina i kråksången är att Du kan själv ta kontroll över och bestämma vilken tanke Du vill ha i huvudet. Låt de positiva tankarna konkurrera ut de negativa.

Är du intresserad av att veta mer om hur vår hjärna fungerar rekommenderar jag "Medvetandets gåta - om hjärnan, själen och konsten att kila runt hörnet" av Jonathan Lindström.


Mycket snack och lite verkstad

Ja, det har väl alla både sagt eller tänkt högt för sig själv ibland. När det lovas vitt och brett om alla förbättringar som ska göras på företaget, politiska löften osv.

Det är inte snack eller drömmar och visioner som skapar resultat utan det är vad vi gör och då pekar jag faktist också på Dig.

"Mycket snack och lite verkstad" kan gälla på jobbet men det gäller också Dig själv och allt Du säjer att Du borde och ska ta tag i...

  • om bara...
  • efter semestern...
  • när jag får mer tid....
  • på måndag....

Känner Du igen Dig? Om inte är det bara att gratulera, då är Du en handlingens man eller kvinna - kör på!

Men för Dig som kanske kommer på något litet eller stort som Du vill förändra. Det krävs action och att ändra beteenden som gör att det blir som Du vill.

Börja med att formulera Ditt mål som om Du redan vore där. Ta ett kliv bakåt - vilka handlingar behöver Du genomföra för att nå dit?

Här kommer ett enkelt kortfattat exempel om Du känner Dig som en soffpotatis och vill komma igång och springa för att må bättre.

Målet: Jag springer en mil under en timme senast nästa vår, i maj (Känn Dig in i känslan, se det framför Dig)

Action (från målet och bakåt till nu dvs sista steget innan målet står först) Lev Dig in i varje delmål när Du backar från målet och till idag.

  • jag deltar i tjejmilen maj 2016
  • jag dubbar mina joggingskor from december joggar jag 7 km tre gånger i veckan
  • jag deltar 5 km i novemberruset
  • jag har utökad joggingsträckan till 5 km tre gånger i veckan from oktober
  • jag joggar 2 km tre gånger i veckan from september
  • jag anmäler mig till en "kom igång och spring" grupp som startar i september
  • jag promenerar 2 km tre gånger i veckan from söndag
  • jag köper bra joggingskor i morgon

Bocka av för varje delmål och fira längs vägen. Delmålen måste vara konkreta för att Du ska veta att Du är på rätt väg.

Bästa som finns att kunna sätta bock i kanten - be någon dunka Dig i ryggen, klappa Dig själv på axeln och  gärna ett litet segervrål, töntigt men det ger lite extra energi.

S_120_88_capture

Det är inte Dina tankar, eller det Du säjer att Du ska göra som skapar resultat utan att Du faktiskt gör något.


Certified International Coach - Att nå sina mål

Nu är jag certifierad coach - idag låg  mitt ICC-certifikat i postlådan :-)

Härligt! Ett delmål avklarat - nu på väg mot nya utmaningar under hösten och kommande år.

S_71_100_capture

Har Du hört talas om HUGGS? Hughes unbelievable good goals

  • Långsiktiga
  • Klara och lätta att hålla fast vid
  • Hänger samman med Dina värden
  • Du mår bra när Du tänker på dem
  • Verkar omöjliga från början men blir med tiden alltmer trovärdiga
  • Verkar som en dröm om Din framtid

Vilka HUGGS har Du?


Andas med hjärtat

Ditt hjärta gasar och bromsar och hjärtrytmen ändras med varje slag. Tex Gas - när du springer uppför en trappa, broms - behövs när du ska somna på kvällen.

Med hjälp av djupare och mer rytmisk andning kan Du påverka det inre systemet  - men som med allt annat så behöver Du träna.

För testa detta och se om träningen ger effekt har jag just nu en liten manick som jag fäster i örsnibben och kopplar till datorn.

Det som mäts är HRV- hjärtrytmvariabilitet - den variation i hjärtrytm som följer andningen. Lite enkelt kan det förklaras så här. Andningen ger upphov till tryckvariationer i bröstkorgen som i sin tur påverkar hur mycket blod som rinner in i hjärtat från venerna vid varje hjärtslag. Pulsen går upp vid inandning och ner vid utandning

De här mätningarna är gjorda vid samma tillfälle. Vid den första mätningen (översta bilderna) har jag inget fokus på andningen och tänker dessutom på något som oroar mig. Vid det andra tillfället fokuserar jag på djupa, lugna andetag och har bra tankar i huvudet.

S_120_98_hrv

Visst är det rätt häftigt!

Koherens är ett tillstånd av balans (koherens = harmoni, samstämmighet) i kroppen som påverkar hjärnans prestationsförmåga.

Konditionsträning för hjärtat och nervsystemet.