Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Plus

Mycket prat om det usla midsommarvädret

Javisst det regnar och är svinkallt för att vara midsommar. Men kan Du göra något åt det? Nej just det, så sluta lägg energi på dåligt väder - varken Du eller omgivningen blir gladare.

S_120_82_jordgubbar

Det är som med allt annat Du inte kan kontrollera. Acceptera och Omfokusera!

Och det finns ju åtminstone ett par plus

  • myggfritt
  • perfekt att krypa ner under en filt och läsa en bok
  • kura ihop Dig med Din käresta och titta på den där filmen ni inte hunnit tidigare

Önskar alla en riktigt fin midsommar!


Brukar du skrika åt dina medtrafikanter?

Idag gjorde jag det. Mycket trafik på motorvägen och en kvinna i en liten röd bil kastar sig in mitt framför mig så jag får ställa mig på bromsen.

Jag blir rädd och jag skriker riktigt fula ord som inte ska skrivas här.

Vad hände med mig när jag "tillät" denna reaktion hos mig själv? Jag blev upprörd, arg och det tog energi. Dvs inget som skapade något positivt. Och inte hörde hon mig heller. Dvs helt i onödan hela reaktionen.

Men....jag jag kom på mig själv mer eller mindre direkt och fick ett ypperligt tillfälle att träna på att ta kontroll över mina tankar och återfå lugnet. Knöt handen, tog ett djupt andetag och slappande sedan av. Log åt mig själv.

S_120_80_image

Jädrar va bra det är med mental träning, prova du också. Jag berättar gärna mer, hör av dig.


Är Du lycklig?

Det är stor skillnad på att vara lyckad i andras ögon och i att känna sig lycklig. Det är bara Du som vet vad Din lycka är. Ta tag i livet annars tar livet tag i Dig - minuterna blir till timmar som blir till dagar som blir till veckor som blir till år.....Lev nu!

S_116_100_lennon-lycka

Sluta älta det förflutna. Varje minut Du ägnar åt att älta det som hänt stjäl Du en minut från Din egen framtid.

  • det som Du tycker Du borde ha gjort - det kan Du inte göra något åt.
  • det som Du tycker Du misslyckades med - det kan Du lära något av, misstag är avgörande för att Du utvecklas.

Se till att ta kommandot över Ditt liv och bestäm själv hur det ska se ut i framtiden.

Om Du idag fick veta att Du endast hade ett år kvar att leva

  • Vad skulle Du fortsätta med?
  • Vad skulle Du sluta med?
  • Vad skulle Du börja med?

Idag är första dagen på resten av Ditt liv

Tiden är nog det enda som är rättvist. Vi har alla fått 24 timmar per dygn. För att nå Din dröm och Din egen lycka måste Du avsätta tid. Bli inte en av dem som skjuter på att njuta av livet tills det är för sent.

  • Fundera på hur Du investerar i Dina timmar?
  • Om Du säger att något är viktigt för Dig - hur mycket tid ägnar Du åt det?

Mycket är dessutom gratis att njuta av bara Du ger det tid.

Lycka är inte en plats Du kommer fram till utan ett tillstånd Du skapar själv.

Du är varmt välkommen att kontakta mig när Du bestämt Dig för att Du vill börja Din resa. Jag coachar Dig gärna längs vägen.

Önskar er alla en underbar fredag och en fin nationaldag!

 

"Det handlar om passion att nå målen - som organisation, ledare och individ.

Längs vägen - tänk rätt, handla rätt, lev rätt"


Move your ass and your mind will follow

Tips 3

Om konsten att förändra ett beteende.

Det bästa sättet är att Du börjar bete Dig på det nya sättet, så som Du vill ha det istället. Som om Du redan levde så - då blir det verklighet.

S_83_100_life-has-no-remote

Visst låter det enkelt.

Hönan eller ägget kan Du fundera på - börjar det med tanken eller börjar det med beteendet?

Jag har flera gånger hört att vi tänker ungefär 60 000 tankar om dagen och att 95% av dessa är tankar som vi redan tänkt. Låter inte som vi utvecklas i någon rasande fart i våra tankemönster. Vi har en autopilot som styr vårt handlande. Ex vanligt exempel är om Du bytt jobb - utan att Du tänker på det kommer Du plötsligt på att Du är på väg till Ditt gamla jobb

För att få lite fart på detta har jag några superenkla övningar som Du kan pröva

- ta en annan väg till jobbet

- läs en annan tidning på nätet än den du brukar läsa

- bestäm dig för att få en person som du alltid upplever som sur att le mot dig - jag lovar att det känns bra!

- ät något annat till frukost

- gå upp 20 minuter tidigare och ta en stund tillsammans med Dig själv - bestäm Dig för att det här blir en bra dag

Lägg till minst en egen punkt på listan.

Gör nu detta under ett par veckors tid, reflektera över vad som händer. Att bryta autopiloten kräver träning det är som att gå på gymmet. Du bli inte stark efter en gång utan Du måste träna reglebundet under en längre tid för att det ska ge effekt.

Varför inte börja idag?


När blev Du förbannad senast?

Blev Du arg, stressad, upprörd, irriterad när

  • Idioten i bilen framför aldrig åkte ut i rondellen
  • Barnen var kinkiga och inte ville ta på sig kläderna när Du var sen i morse
  • Du välte ut mjölkpaketet vid frukosten
  • Toapappret var slut och ingen hade bytt rulle
  • Du inte hittade någon ledig parkeringsplats och Du var redan sen till mötet
  • Kunden hade klagomål på leveransen
  • Ingen lyssnade på Dig på mötet

Känner Du igen Dig?

Ingen go känsla, eller hur?

Hur vi själva upplever en viss situation påverkar vilka känslor och tankar som väcks och vilka hormoner som frisätts.

Neuroeconomist Paul J Zaks forskning om oxytocinet har visat att det motverkar hormonerna kortisol och adrenalin, hormoner som frisätts vid stress och hot om konflikt. Misstänksamhet, negativa bilder av andra och en dömande attityd, är beteenden som ökar kortisolmängden. Ett överskott av kortisol över tid orsakar orkeslöshet, sömnsvårigheter och hjärt- och kärlsjukdomar osv.

... och vad har det med mental träning och coaching att göra?

Genom mental träning kan Du lära Dig att ta kontroll över Dina känslor.

Du ska jämföra mental träning med fysisk träning. Börjar Du löpträna idag så räknar Du knappast med att Du har bättre kondition redan i morgon och inte behöver träna mer.

Dvs den mentala träningen behöver vara systematisk genom att den är;

  • Strukturerad i ett antal olika faser
  • Pågår över en längre tid
  • Genomförs kontinuerligt

Genom coaching kan jag lära Dig hur det går till. Eller varför inte jobba med hela arbetslaget för att få alla att prestera bättre.

S_98_100_arg

Hör av Dig så får Du veta mer.