Coaching


Jag erbjuder kvalificerad och individuellt anpassad coaching för privatpersoner, idrottare, ledare och andra nyckelpersoner.

Som coach hjälper jag Dig att hitta Dina drivkrafter och definiera önskade resultat så att Du får ut maximalt av Dina resurser.

Jag ger Dig verktyg för hur Du sätter fokus på vad Du vill nå i livet istället för vad Du tror är möjligt att nå. Du kan skapa Din egen framtid.

Feedback från individuell coaching "Du ställde frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till. Jag har aldrig funderat på tidigare varför jag tänker som jag tänker eller förhåller mig till saker på det sättet, Tack!"

Chefscoaching är effektivt för att jobba på individuell nivå. De bästa cheferna skapar tillsammans de bästa förutsättningarna för företagets utveckling.

Coaching på distans. Jag använder mig av Skype. Telefon och mail fungerar som komplement.

Jag är internationell certifierad coach och licensierad mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Coaching

Fiasko eller...

Delar ni era misslyckanden på din arbetsplats. Vad händer då?

Hur ser du på dina egna misslyckanden i livet i övrigt. Fiasko eller lärdom? För min del handlar det om ett viktigt förhållningssätt som det går att träna på mentalt. Första  steget är att fundera över hur du tänker kring dina misslyckanden idag. Steg två fråga dig alltid - Vad lärde jag mig, vad kan jag göra annorlunda nästa gång?

Barn lär sig gå genom att ramla och resa sig igen, då är vi där och uppmuntrar. Hur gör vi på arbetsplatserna?


Hållbara människor för hållbara företag

Jag möter människor i en rad olika sammanhang, på olika nivåer inom näringslivet. Olika men ändå så lika. Nu börjar det nya året. Har du inte gett dig själv ett nyårslöfte så gör det nu. Stanna upp och reflektera - hur tänker du ta hand om dig 2019?

I grunden kommer ingen att prestera om de inte jobbar med sin egen personliga hållbarhet. Inte VD:n med det intressanta och utmanande uppdraget, inte operatören med det viktiga arbetet, inte underhållsteknikern med det stimulerande och ansvarsfulla jobbet.

Jag ser likheterna i möten med människor. När det brister i den personliga hållbarheten blir människor sjuka. Den fysiska och mentala hälsan är lika viktig oavsett vilken roll vi har i ett företag. Det handlar om balans. Ligger en sten snett faller vi.

S_120_90_20180903-092016

Så ofta det börjar med ett samtal där jag bara lyssnar. Personen framför mig väljer själv vad hen vill dela. Jag lyssnar och frågar. Svaren finns hos den i stolen mittemot. Du vet vad du behöver förändra när livet inte håller.


Samarbeta mer

Jag möter ofta konkurrenter inom det område jag jobbar med. Jag kan konstatera att det går ungefär 13 coacher och ledarskapsutvecklare på ett dussin. Det finns olika sätt att förhålla sig till detta. Antingen slå sig själv för bröstet och alltid säga att jag kan erbjuda det som efterfrågas oavsett vad. Jag har valt en annan väg.

Jag är övertygad om att jag genom att välja samarbete utvecklas själv genom möten med andra och möjlighet att få del av deras kompetenser. Plus att kunderna får det de frågar efter.

Vid ett flertal tillfällen har jag tackat nej till uppdrag antingen pga att jag helt enkelt inte ansett att jag haft tid pga andra uppdrag eller pga att jag vet att det finns andra som levererar det kunden efterfrågar på ett bättre sätt än vad jag själv skulle göra. Just då, på den kunden, förlorar jag intäkter men i långa loppet är det för mig en vinnande väg.

Jag väljer mina samarbetspartners, och de jag rekommenderar till kunderna med omsorg. Det känns som jag har en del i ansvaret att kunden blir nöjd.

Idag träffade jag en intressant, och som jag hoppas framtida samarbetspartner Linkura.

S_120_38_capture

Företagets erbjudande passar perfekt att plocka fram som ett möjligt verktyg i det som många upplever som ett alltmer pressat och kravfyllt arbete där återhämtningen får stryka på foten. Jag möter många människor som inte lyssnar på signalerna vare sig från omgivningen eller sig själva. Vad kan då vara bättre än att mäta stress, sömn och fysisk aktivitet. Först skapa medvetenhet - sedan tar vi resan vidare därifrån.


Woop Woop


Sluta vänta på att rätt saker ska inträffa – Action!
Och vad gör du "Om ifall att" inträffar på vägen mot ditt mål? Att "woopa" har visat sig vara receptet för att du ska nå dina mål.

 

S_120_94_capture

Wish (önskan), Outcome (resultat), Obstacle (hinder), Plan (plan).

 

  • Wish – Vad är det du vill nå? Ett enkelt exempel "jag tränar minst två dagar i veckan"
  • Outcome – När du nått din vilja/önskan/dröm vad blir resultatet? "jag får bättre kondis, styrka och orkar leka med mina barn" (du får troligen bättre sömn, hälsa och går ner i vikt på köpet)
  • Obstacle – Var ärlig! Vilka är dina hinder? "jag ägnar tid åt att titta på TV"
  • Plan –Vad gör du om för att undvika att hamna i TV-soffan? Om jag X så kommer jag Y. "jag tränar först och tittar på TV efter"


Woopmetoden är beskriven i senaste numret av Modern Psykologi och grundar sig på studier gjorda av psykologen Gabrielle Oettingen och pyskologprofessor Peter M. Gollwitzer.

Här finns en kort film om metoden

 


Åtta km i timmen

Vi glider sakta, sakta längs kanalen. Landskapet drar långsamt förbi. De första dagarna kryper det i kroppen, det händer inget, känner mig uppvarvad och uttråkad.

Efter ett tag varvar hjärnan ner, jag har tid att tänka klart varje tanke. Känslan går över till något annat. Ett lugn sprider sig i hela kroppen. Inga tider att passa, vi stannar där det ser fint ut och lämnar när vi känner oss klara för vidare färd. Det är inte stoppen jag njuter mest av. Det som ger ro är när vi glider fram i åtta km i timmen. Landsbygden passerar, ögat fastnar på ett vackert trästaket, en ruffig båt, ett överväxt uthus, en gammal cykel, vinrankorna längs sluttningarna och slussarna som kommer med jämna mellanrum blir de enda avbrotten. Jag tar in och blir medveten om saker jag med största sannolikhet inte lagt märke till i vardagens vanliga tempo. Känner förundran över det vackra och tacksamhet.

S_56_100_20180914-132405

Jag tänker på alla stressade människor jag möter därhemma. Människor som inte orkar längre. Jag träffar dem på alla arbetsplatser. Människorna som inte lyssnar på signalerna; spänningshuvudvärk, sömlösa nätter, irritation, hinner inte äta lunch, som har koppen på skrivbordet istället för att ta ett break ihop med kollegorna, har inte tid med träningen....

"Det händer inte mig - ska bara jobba en stund till"
I samtalen möter jag dem och de berättar. Första gångerna är de så uppe i varv att de inte ens tycker sig ha tid för ett samtal. När vi träffats några gånger kommer ofta gråten och axlarna åker ner. De inser att det måste bli en skillnad framåt om de ska hålla ihop. Verktygen finns. Återhämtning är nyckeln – den nyckeln kan och får se väldigt olika ut.

S_120_67_20180911-210214

Tänk om alla kunde hitta sitt "åtta km i timmen". Ta en sak i taget, göra klart, känna ro i kroppen. Återhämtning är det enda som hjälper när stressen blir för stor. Det är egentligen självklart, förbrukning och återuppbyggnad måste vara i balans vad gäller såväl mentala som kroppsliga resurser. Och ändå, många har fastnat i ett hjul som bara tycks snurra fortare och fortare. Ingen annan stoppar hjulet åt dig. Ta tid för återhämtning oavsett hur mycket du har att göra.

Hitta dina egna åtta km i timmen varje dag.