Coaching


Jag erbjuder kvalificerad och individuellt anpassad coaching för privatpersoner, idrottare, ledare och andra nyckelpersoner.

Som coach hjälper jag Dig att hitta Dina drivkrafter och definiera önskade resultat så att Du får ut maximalt av Dina resurser.

Jag ger Dig verktyg för hur Du sätter fokus på vad Du vill nå i livet istället för vad Du tror är möjligt att nå. Du kan skapa Din egen framtid.

Feedback från individuell coaching "Du ställde frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till. Jag har aldrig funderat på tidigare varför jag tänker som jag tänker eller förhåller mig till saker på det sättet, Tack!"

Chefscoaching är effektivt för att jobba på individuell nivå. De bästa cheferna skapar tillsammans de bästa förutsättningarna för företagets utveckling.

Coaching på distans. Jag använder mig av Skype. Telefon och mail fungerar som komplement.

Jag är internationell certifierad coach och certifierad Mental training practitioner via Skandinaviska Ledarhögskolan.

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Coaching

Kostnaden när pressen blir för hög

"Mannen som övervakade säkerheten där hade jobbat hundra dagar i sträck. Arbetsstyrkan hade dragits ner eftersom ny teknologi skulle göra en del av jobbet. Mannen åt sin lunch vid kontrollbordet när larmet gick, men han var helt paralyserad och visste inte vad han skulle göra. Olyckan som följde ledde till att 15 personer dog och mannen fick sparken."

Texten är hämtat ur en artikel från Kvalitetsmagasinet. Läs den här

Vad får det för konsekvenser när människor

  • premieras för att de kommer först och går sist
  • drar på sig berg av övertidstimmar
  • aldrig släpper tankarna på jobbet
  • aldrig tar sig tid att fika med kollegorna
  • inte ber om hjälp
  • försöker jonglera utan att tappa någon boll

Det håller inte i längden, det fattar ju vilken barnunge som helst. Jag tror att alla egentligen vet det idag. Hur kommer det sig då att vi fortätter på samma sätt. Jag ser det i företag efter företag. Jag ser det i möten med enskilda individer som mår rent ut sagt skit.

Det finns verktyg som fungerar på det individuella planet, när du känner att det inte håller längre och det finns verktyg som bygger starka team som fungerar. Hållbarhet hos medarbetare och företag börjar med att var och en tar ansvar för sig själv.

S_120_67_20170617-150306

Tar du ansvar för att du själv mår bra eller förväntar du dig att någon kastar ut en livboj när du är på väg att sjunka?

Sedan möter jag också människor som verkligen försöker ta ansvar men inte ges förutsättningarna. Det är en annan femma. De mår minst lika dåligt. Att ta ansvar fullt ut då kan vara samma sak som att lämna.


CHEFENS VIKTIGASTE VERKTYG


PRESTERA & LEVERERA

Det jagar oss ständigt, krav, krav, krav...eller jagar vi oss själva?

Tyvärr ser jag fler och fler som inte tycker att de lever upp till det, de tror, förväntas av dem. De har tappat kärleken och värmen till sig själva. De känner skuld, skam och har ständigt dåligt samvete. För vad, för vem?

Jag möter det ofta i de sammanhang när jag coachar människor. Det inre samtalet ed har med sig själva, det begränsar, de vågar inte lite på sig själva.

En del blir stressade för de tycker att deras uppgifter är för utmanande.

"Vad har din chef sagt?"
frågar jag

"Ja, hen har jag bara fått positiv feeedback från"
Lita på det!

Alla andra verkar vara smartare, klarar att lösa problem snabbare, det måste vara perfekt innan jag lämnar det ifrån mig...det finns liksom inget slut på beskrivningarna av hur dålig man är.

Någon beskriver att jobbet har blir väldigt tråkigt. Vågar inte pröva något annat av rädsla att inte duga.

"Jag är inte så bra, tänk om jag inte klarar det!"


Att vara bra, duktig, leverera och prestera i andras ögon är så viktigt så det går helt överstyr och människor mår dåligt, tappar tilltron till sig själva.

"Jag är nog fel person på fel plats"


Jag upplever att fler och fler förminskar sig själva, uttrycker att de inte når ända fram, måste ha full kontroll och alltid känner sig jagade av att de inte tycker att deras prestation är tillräckligt bra.

Det är aldrig, aldrig fel på på människor, ibland är någon på fel plats men det går att ändra på. Det är både ok och nödvändigt att tycka om sig själv för den man är. Du får vara nöjd! Punkt!

S_120_80_dsc-0057

 


KIKA IN I FRAMTIDEN

Alla säger att du ska sätta mål. Är det någon som talat om varför? Utan mål blir du lätt offer för omständigheterna.

"Det får bli som det blir"

Du faller in i att agera utifrån hur du tror att andra vill att du ska göra och vara. Lever upp till de förväntningar som, du tror - för du vet egentligen inte, andra har på dig. Du lever någon annans liv istället för ditt eget. Det blir väldigt vilset till slut. Du har glömmer bort dig själv och ställer aldrig frågan

"Vad vill jag?"

 

S_120_38_framtiden

 

Att sätta mål betyder en tidsresa. Du förflyttar dig framåt i tiden med din fantasi och med dina tankar. Du behöver ställa in skärpan på kikaren helt enkelt.

Ett mål ska vara något du längtar till, som ger inspiration och kraft. Är målet tillräckligt tydligt ger det dig självförtroende och du vågar gå utanför dina vanliga ramar. För att nå ditt mål behöver du göra en förflyttning. Den förflyttningen börjar med ett litet steg som du tar just nu. Du behöver pröva, misslyckas, pröva igen och hitta vilka steg som leder till målet.


ÄR DET KÖRT NU?

Svaret är nej - inte ens om du är över 50 år. Det var det jag visste!

S_70_100_20170502-153233

"Många äldre är oroliga över att minnet ska fallera och tidigare har man trott att minneskapaciteten börjar försämras redan efter 20. Men det stämmer inte enligt Lars Nyberg. Han har studerat data från en stor befolkningsstudie i Umeå med 4500 deltagare som pågått sedan slutet av 1980-talet. Vart femte år genomgår deltagarna en hälsoundersökning samt ett minnestest. Ett resultat från den är att det först är från 60-årsålder som det episodiska minnet börjar bli sämre."

Lugn - om du är över 60 år. Det är stora individuella skillnader. Till viss del är det genetiskt hur ditt minne fungerar när du blir äldre. Ungefär hälften av utvecklingen kan du påverka själv. Ge din hjärna utmaningar varje dag så slipper du bli mossig i förtid. Läs artikeln.

Ur tidningen Arbetsliv