Blogg


Vi avlivar ett par myter nu direkt

Minnet är fantatsiskt. Vissa saker fastnar direkt och klibbar kvar resten av livet. Och en del av detta är inte ens sant. Alla "vet" ju att

  1. vi bara använder 10 procent av hjärnan.
  2. inga nya hjärnceller kan bildas - de vi fick från början får vi dras med resten av livet

Glöm det!

Du använder faktiskt hela din hjärna. Det hade ju varit helt idiotiskt om vi begåvats med en så stor hjärna och låtit bli att utnyttja den. En klump som utgör 2% av kroppsvikten som drar 20% av bränslet. Nej, det hade aldrig evolutionen släppt vidare. Beroende på vad du gör använder du olika delar helt enkelt och delarna samspelar självklart med varandra.

Myt nummer två fick ju varenda unge att bli skiträdd när jag gick i skolan. Vi fick veta att en fylla dödade 50 000 hjärnceller och inga nya bildades. Sedan mitten på 90-taet har forskare visat att nya hjärnceller bildas i hjärnan hela livet.

Det fina i kråksången är att du själv kan förbättra samspelet mellan delarna och öka farten på tillväxten av nya hjärnceller. Det stavas TRÄNING.

S_120_67_20160422-144941

Hur du sedan använder din förbättrade kapacitet bestämmer du själv. Rätt tankar föder rätt känslor som du vet. Då pratar vi alltså mental träning.

Mer inom inspirationsföreläsning >>


På vakt

Mer inom inspirationsföreläsning >>


5 steg för att hitta motivationen att börja träna

Hör du till de där som börjar ditt nya aktiva och hälosamma liv varje måndag, eller kanske börjar du inför beachsäsongen eller efter semestern, efter nyår....

Ungefär hälften som börjar slutar inom ett halvår. Men hur svårt kan det vara? Hur ska du lyckas hålla i den här gången?

  1. Träna för din egen skull och ta reda på varför du vill börja ditt nya aktiva liv. Ja på riktigt – vad är anledningen? Dina inneboende motiv gör att du håller ut över tid och på så sätt skapar du en vana. När det tar emot kan du plocka fram dina tydliga motiv. Fokusera på positiva motiv. Tex att du får bättre kondis, blir starkare, friskare och förbättrar din sömn. För att inte tala om vad det gör med din hjärna – men mer om det i kommande inlägg.
  2. Börja i små steg – allt är bättre än inget. Det behöver inte göra ont för att det ska göra nytta. Börja i vardagen. Du vet de där enkla knepen som att hoppa av bussen en hållplats tidigare, parkera bilen längre bort, ta trapporna istället för hissen. Det gör skillnad - öka på efterhand.
  3. Målet gör du klart och tydligt, skriv gärna ner och sätt upp det där du ser det ofta. Det ska vara lätt att mäta dvs hur vet du när du är framme? (Mätbart – M). Det ska känna att du verkligen dras mot det (Attraktivt – A). Du ska själv kunna kontrollera och yttre omständigheter eller andras påverkan ska inte störa ditt mål (Kontrollerbart – K). Och när ska du senast ha nått ditt mål? (Tidsatt- T)
  4. Se också till att du har en karta hur du tar dig till ditt mål. Hur ska du annars veta att du är på rätt väg? Det är genom att titta på kartan med jämna mellanrum som du vet om du behöver göra några ändringar i resplanen. Du kan till och med ha en alternativ resväg dvs plan B – då kommer du ändå förflytta dig framåt men det kanske blir på en smalare stig än den breda raka plan A. Det gör att du inte ger upp. Resultat kommer på sikt så det är bättre att du anpassar dig efter verkligheten än försöker ta några snabba genvägar. Klappa dig själv på axeln och analysera de gånger det kändes riktigt gött. Använd det när du behöver en spark i baken.
  5. Njut av de tillfällen du avviker från planen och kanske inte tar den där rundan du tänkt dig. Dåligt samvete gynnar inte ditt nya liv. I morgon fortsätter du – ett missat pass eller lite ur fas gör inget, du är snart på gång igen.

 

S_120_80_dsc-0001

Tipsen bygger på en artikel från Modern psykologi om Karin Weman Josefssons avhandling från i våras då hon doktorerade kring ämnet motion och motivation vid Göteborgs Universitet.

 

 

 

 

 

 

 

Lycka till med ditt nya liv!

 

 


Mer inom coaching >>


Träningsprogram Mental träning start 9 sept i Motala

Motivation – Effektivitet – Arbetsglädje (MEA).

Träningsprogrammet, MEA, bygger på den mentala grundträningen. Fokus i träningsprogrammet ligger på Mål, Målbilder och Motivation. Djärva målsättningar och individens inneboende resurser är andra delar som behandlas. De avslutande delarna i träningsprogrammet handlar om attityd och livskvalitet.

Exempel ur innehållet:
• Att växa som människa
• Framgångsfaktorer
• Mental träning
• Motivation
• Livskvalitet och livsglädje

MEA innehåller teoretiska avsnitt som utgår från material från Skandinaviska Ledarhögskolan utarbetat av fil.dr Lars-Erik Uneståhl. Du får eget arbetsmaterial som Du använder under programmet. Vi jobbar med tillämpningar och hemträning utifrån 9 olika program, som är särskilt utarbetade för MEA-programmet.

En förutsättning för utveckling är att Du vet var Du är och vart Du är på väg. Träningsprogrammet inleds därför med test som hjälper Dig att fastställa Ditt eget utgångsläge. Testen bygger på självskattning. Träningsrogrammet är en väg till att fungera och må bättre och avslutas med en självskattning för att Du ska se Din egen utveckling.

• Antal deltagare: 6-8
• Tid: Gruppen träffas 9 fredagsförmiddagar med 2 veckors mellanrum, 2-3 timmar vid varje tillfälle.
• Startdatum: 9 september 9.00 - senast 12.00.
• Plats: Motala
• Kursledare: Pernilla Elving, beteendevetare, Internationellt certifierad coach och mental tränare med 20 års erfarenhet som chef.

Möjlighet till kursintyg från Skandinaviska Ledarhögskolan finns för de deltagare som önskar.
Pris 6 250 kr + moms (1 deltagare)
Pris 11 500 kr + moms (2 deltagare från samma företag).

Anmäl intresse via kontaktformuläret alt 0706-5456459.


Senaste datum för anmälan 31 augusti.

Inbjudan för utskrift


S_120_67_20160613-111953

Hör av er om ni vill veta mer. Jag besöker er gärna och presenterar programmet för er och era medarbetare.

Är du sjukskriven, deltar i rehabiliteringsprogram eller liknande kontakta din arbetsgivare eller Försäkringskassan om du vill delta i programmet.

 

Välkomna!

 


Mer inom mental träning >>


Få mer gjort - 4 tips

Det är väldigt stor skillnad på att göra många saker och få mycket gjort. Du har fullt i kalendern, avverkar det ena mötet efter det andra, svarar på mail i en rasande fart, fikar samtidigt som du jobbar framför datorn, går sist från jobbet osv...Uppenbarligen rätt insnärjd

 

S_120_80_dsc-0013

Men går arbetet framåt?

Här är fyra tips på hur du kan bli mer produktiv samtidigt som du får en betydligt lugnare tillvaro?

  1. Ha fullständigt klart för dig vad som är viktigt på riktigt för dig
  2. Se till att dina mål är meningsfulla. När du är framme måste det vara värt det.
  3. Gör klart en sak i taget, du får mer gjort sammanlagt – sluta alltså multitaska, det splittar bara din hjärna
  4. Ta tag i problem direkt och lös dem – de ligger annars i bakgrunden och stör det du håller på med.

Saxat från en artikel ur Modern Psykologi nr 8 2016

Mer inom HR-stöd >>


Ta plats

Mer inom ledarskap >>


Nummer 15 - 15 tips på 15 dagar - 15 saker du ska ge upp för att bli lyckligare

Här kommer det sista tipset. Jag har under 15 dagar gjort en lista på 15 saker som, om du slutar med dem, kommer göra ditt liv lättare och mycket mer glädjefyllt.

15. Lämna soffhänget

Har det blivit lite för mycket av det goda under sommaren? Alla de där fina intentionerna du hade att komma igång och röra på dig....var tog de vägen? Har du inte ens packat upp de nya löparskorna ur kartongen?

S_120_67_20160717-212504

Vad du ska göra istället - träna för att må bättre. Skit i att kolla på vågen, det är inte det viktiga det är din känsla som räknas. Orkar du inte -  ta bara en kortis, tom 10 minuter är mer än noll. Både din hjärna och din kropp blir lyckliga. Genom träning påverkar du koncentration, minne, sömn och stresstålighet.

 

Lycka till!

Mer inom coaching >>


Nummer 14 - 15 tips på 15 dagar - 15 saker du ska ge upp för att bli lyckligare

Här kommer under 15 dagar en lista på 15 saker som, om du slutar med dem, kommer göra ditt liv lättare och mycket mer glädjefyllt.

14. Sluta leva för att uppfylla andras förväntningar

Vems liv lever du? Ditt eget eller någon annans? Sluta att leva utifrån vad andra tycker är bäst för dig. Föräldrar, vänner, chefen, läraren, kollegorna, coachen. Du är så fullt upptagen med att göra alla andra runt dig nöjda så du glömmer bort dig själv och tappar kontrollen över ditt eget liv. Du glömmer vad som gör dig lycklig, vad du vill och behöver.

S_120_80_dsc-0067-2

Vad du ska göra istället - Du lever bara en gång, gör det bästa av ditt liv. Du är experten på dig själv. Äg ditt liv, ta kommandot och nå nya höjder.

Tips 15 i morgon!

Mer inom mental träning >>


Nummer 13 - 15 tips på 15 dagar - 15 saker du ska ge upp för att bli lyckligare

Här kommer under 15 dagar en lista på 15 saker som, om du slutar med dem, kommer göra ditt liv lättare och mycket mer glädjefyllt.

13. Släpp det förflutna

Jag vet, jag vet....särskilt om det förflutna ser så mycket bättre ut än hur du har det idag och framtiden ser osäker och skrämmande ut. Men det är bara att inse fakta - nu är det enda tillfälle som finns och som någonsin kommer finnas. Så sluta bedra dig själv - igår kommer inte tillbaka.

 

S_120_27_capture

S_120_80_dsc-0150

 

Vad du ska göra istället - Var närvarande i det som händer nu. Trots allt är livet en resa inte en destination. Ha en klar vision om framtiden, förbered dig själv men var alltid närvarande i nuet.

Tips 14 i morgon!

Mer inom inspirationsföreläsning >>


Nummer 12 - 15 tips på 15 dagar - 15 saker du ska ge upp för att bli lyckligare

Här kommer under 15 dagar en lista på 15 saker som, om du slutar med dem, kommer göra ditt liv lättare och mycket mer glädjefyllt.

12. Sluta med  dina ursäker

Många gånger begränsar du dig själv med en hel rad av ursäkter. Jag är för gammal, jag är för otränad, jag kan inte räkna, jag är så blyg, jag kan inte, vad ska grannarna säga....

Hur ska du då komma vidare och utvecklas? Du vet ju inte innan du prövat, eller hur. Om du verkligen vill göra något så låt inte dina ursäkter eller vad andra ska tycka stå ivägen för dig .

S_120_67_20160622-065345

 

Vad du ska göra istället - Ge dina ursäkter sparken redan idag. Du behöver dem inte som livboj längre. När de dyker upp bara låt dem passera och kör vidare på det du planerat.

Tips 13 i morgon!

Mer inom mental träning >>