Blogg


Har ni för mycket att göra?

Överhopad med jobb?

Under hösten finns jag tillgänglig för interimsuppdrag som chef/ledare och inom HR.

Längre eller kortare uppdrag, omfattning upp till 3 dagar per vecka. Allt är möjligt! Hör av er så träffas vi för en förutsättningslös diskussion.

 

S_120_80_dsc-0032-2



Mer inom interimsuppdrag >>


I morgon drar jag igång kursen MEA Motivation - Effektivitet - Arbetsglädje

Mer inom mental träning >>


Vad är mental styrka för dig?

Mer inom mental träning >>


"Man lär sig ju inget av att sitta hemma"

Rubriken är ett citat från sportsidorna i dagens Corren.

Jag drar direkt paralleller till hur vi gör i livet i övrigt. Personlig tränare, kick off, inspirationsföreläsningar och kurser i alla ära. Men, med handen på hjärtat, går inte allt oftast tillbaka till det gamla vanliga. Du kommer hem från en kanonbra kurs. En dag åter på jobbet har alla dina goda intentioner runnit ut i sanden. Du är på en inpirationsförläsning om hur du ska komma igång med ditt nya hälsosamma liv. Ut i spåret, salladsblad på tallriken i en hel vecka - sen kommer fredagsmys och allt är tillbaka i läge noll. Känner du igen det?

Nej, det räcker inte med att få input från någon annan. Vill du ha förändring och utveckling måste du ut och göra jobbet själv. Det är svettigt, tufft, slingrigt och snårigt.

Mycket handlar om hur du jobbar med din mentala inställning. Din mentala inställning påverkar din prestation. Dina mentala färdigheter kan du självklart utveckla likväl som din fysik men även utveckling av mentala färdigheter kräver naturligtvis träning. Som....bli inte förvånad nu....jo du måste göra jobbet sjäälv.

Tänk som idrottarna - sätt upp ditt mål, staka ut vägen och belöningen kommer.

S_83_100_20150428-152257-lob-6675

 

"Ska du ut och lära dig något måste du ut och åka och lära dig nya banor, möta nya motståndare"

Jacob Thorssell från artikel i Corren

 

Välkommen att kontakta mig gällande mental träning för individuell coaching, för cheferna på ert företag eller för er förening.

Mer inom mental träning >>


Vi avlivar ett par myter nu direkt

Minnet är fantatsiskt. Vissa saker fastnar direkt och klibbar kvar resten av livet. Och en del av detta är inte ens sant. Alla "vet" ju att

  1. vi bara använder 10 procent av hjärnan.
  2. inga nya hjärnceller kan bildas - de vi fick från början får vi dras med resten av livet

Glöm det!

Du använder faktiskt hela din hjärna. Det hade ju varit helt idiotiskt om vi begåvats med en så stor hjärna och låtit bli att utnyttja den. En klump som utgör 2% av kroppsvikten som drar 20% av bränslet. Nej, det hade aldrig evolutionen släppt vidare. Beroende på vad du gör använder du olika delar helt enkelt och delarna samspelar självklart med varandra.

Myt nummer två fick ju varenda unge att bli skiträdd när jag gick i skolan. Vi fick veta att en fylla dödade 50 000 hjärnceller och inga nya bildades. Sedan mitten på 90-taet har forskare visat att nya hjärnceller bildas i hjärnan hela livet.

Det fina i kråksången är att du själv kan förbättra samspelet mellan delarna och öka farten på tillväxten av nya hjärnceller. Det stavas TRÄNING.

S_120_67_20160422-144941

Hur du sedan använder din förbättrade kapacitet bestämmer du själv. Rätt tankar föder rätt känslor som du vet. Då pratar vi alltså mental träning.

Mer inom inspirationsföreläsning >>


På vakt

Mer inom inspirationsföreläsning >>


5 steg för att hitta motivationen att börja träna

Hör du till de där som börjar ditt nya aktiva och hälosamma liv varje måndag, eller kanske börjar du inför beachsäsongen eller efter semestern, efter nyår....

Ungefär hälften som börjar slutar inom ett halvår. Men hur svårt kan det vara? Hur ska du lyckas hålla i den här gången?

  1. Träna för din egen skull och ta reda på varför du vill börja ditt nya aktiva liv. Ja på riktigt – vad är anledningen? Dina inneboende motiv gör att du håller ut över tid och på så sätt skapar du en vana. När det tar emot kan du plocka fram dina tydliga motiv. Fokusera på positiva motiv. Tex att du får bättre kondis, blir starkare, friskare och förbättrar din sömn. För att inte tala om vad det gör med din hjärna – men mer om det i kommande inlägg.
  2. Börja i små steg – allt är bättre än inget. Det behöver inte göra ont för att det ska göra nytta. Börja i vardagen. Du vet de där enkla knepen som att hoppa av bussen en hållplats tidigare, parkera bilen längre bort, ta trapporna istället för hissen. Det gör skillnad - öka på efterhand.
  3. Målet gör du klart och tydligt, skriv gärna ner och sätt upp det där du ser det ofta. Det ska vara lätt att mäta dvs hur vet du när du är framme? (Mätbart – M). Det ska känna att du verkligen dras mot det (Attraktivt – A). Du ska själv kunna kontrollera och yttre omständigheter eller andras påverkan ska inte störa ditt mål (Kontrollerbart – K). Och när ska du senast ha nått ditt mål? (Tidsatt- T)
  4. Se också till att du har en karta hur du tar dig till ditt mål. Hur ska du annars veta att du är på rätt väg? Det är genom att titta på kartan med jämna mellanrum som du vet om du behöver göra några ändringar i resplanen. Du kan till och med ha en alternativ resväg dvs plan B – då kommer du ändå förflytta dig framåt men det kanske blir på en smalare stig än den breda raka plan A. Det gör att du inte ger upp. Resultat kommer på sikt så det är bättre att du anpassar dig efter verkligheten än försöker ta några snabba genvägar. Klappa dig själv på axeln och analysera de gånger det kändes riktigt gött. Använd det när du behöver en spark i baken.
  5. Njut av de tillfällen du avviker från planen och kanske inte tar den där rundan du tänkt dig. Dåligt samvete gynnar inte ditt nya liv. I morgon fortsätter du – ett missat pass eller lite ur fas gör inget, du är snart på gång igen.

 

S_120_80_dsc-0001

Tipsen bygger på en artikel från Modern psykologi om Karin Weman Josefssons avhandling från i våras då hon doktorerade kring ämnet motion och motivation vid Göteborgs Universitet.

 

 

 

 

 

 

 

Lycka till med ditt nya liv!

 

 


Mer inom coaching >>


Träningsprogram Mental träning start 9 sept i Motala

Motivation – Effektivitet – Arbetsglädje (MEA).

Träningsprogrammet, MEA, bygger på den mentala grundträningen. Fokus i träningsprogrammet ligger på Mål, Målbilder och Motivation. Djärva målsättningar och individens inneboende resurser är andra delar som behandlas. De avslutande delarna i träningsprogrammet handlar om attityd och livskvalitet.

Exempel ur innehållet:
• Att växa som människa
• Framgångsfaktorer
• Mental träning
• Motivation
• Livskvalitet och livsglädje

MEA innehåller teoretiska avsnitt som utgår från material från Skandinaviska Ledarhögskolan utarbetat av fil.dr Lars-Erik Uneståhl. Du får eget arbetsmaterial som Du använder under programmet. Vi jobbar med tillämpningar och hemträning utifrån 9 olika program, som är särskilt utarbetade för MEA-programmet.

En förutsättning för utveckling är att Du vet var Du är och vart Du är på väg. Träningsprogrammet inleds därför med test som hjälper Dig att fastställa Ditt eget utgångsläge. Testen bygger på självskattning. Träningsrogrammet är en väg till att fungera och må bättre och avslutas med en självskattning för att Du ska se Din egen utveckling.

• Antal deltagare: 6-8
• Tid: Gruppen träffas 9 fredagsförmiddagar med 2 veckors mellanrum, 2-3 timmar vid varje tillfälle.
• Startdatum: 9 september 9.00 - senast 12.00.
• Plats: Motala
• Kursledare: Pernilla Elving, beteendevetare, Internationellt certifierad coach och mental tränare med 20 års erfarenhet som chef.

Möjlighet till kursintyg från Skandinaviska Ledarhögskolan finns för de deltagare som önskar.
Pris 6 250 kr + moms (1 deltagare)
Pris 11 500 kr + moms (2 deltagare från samma företag).

Anmäl intresse via kontaktformuläret alt 0706-5456459.


Senaste datum för anmälan 31 augusti.

Inbjudan för utskrift


S_120_67_20160613-111953

Hör av er om ni vill veta mer. Jag besöker er gärna och presenterar programmet för er och era medarbetare.

Är du sjukskriven, deltar i rehabiliteringsprogram eller liknande kontakta din arbetsgivare eller Försäkringskassan om du vill delta i programmet.

 

Välkomna!

 


Mer inom mental träning >>


Få mer gjort - 4 tips

Det är väldigt stor skillnad på att göra många saker och få mycket gjort. Du har fullt i kalendern, avverkar det ena mötet efter det andra, svarar på mail i en rasande fart, fikar samtidigt som du jobbar framför datorn, går sist från jobbet osv...Uppenbarligen rätt insnärjd

 

S_120_80_dsc-0013

Men går arbetet framåt?

Här är fyra tips på hur du kan bli mer produktiv samtidigt som du får en betydligt lugnare tillvaro?

  1. Ha fullständigt klart för dig vad som är viktigt på riktigt för dig
  2. Se till att dina mål är meningsfulla. När du är framme måste det vara värt det.
  3. Gör klart en sak i taget, du får mer gjort sammanlagt – sluta alltså multitaska, det splittar bara din hjärna
  4. Ta tag i problem direkt och lös dem – de ligger annars i bakgrunden och stör det du håller på med.

Saxat från en artikel ur Modern Psykologi nr 8 2016

Mer inom HR-stöd >>


Ta plats

Mer inom ledarskap >>