Blogg


Kläderna styr hjärnan

Till och med Dina kläder förändrar hur Du ser på världen. Läste precis en intressant artikel om att forskare i USA har undersökt försökspersonernas tankebanor i förhållande till hur formellt klädd man är. Forskarnas slutsats är att det dagliga valet av klädseln påverkar kognitionen och hur man tolkar objekt, människor och händelser.

S_120_60_kostym-stocksnap

Ja, vi vet väl alla hur det känns när vi kommer på fest och har "fel" kläder på oss. Oavsett om Du är för uppklädd eller inte känner Dig tillräckligt fin så kan det påverka hur roligt det blir på festen.

Men nu när Du börjat att "Bli Din bästa coach" behöver det aldrig hända igen. Jag kommer lära Dig hur lite längre fram med fler tips.

Men....jobba först vidare med Din muskulära avslappning.

Här är länk till artikeln om Du vill läsa hela

>> Hjärnans sätt att jobba...

Mer inom coaching >>


Bli Din egen bästa coach!

Har Du inte möjlighet att gå till en certifierad coach?

Ok det är inte kört – jag kommer i min blogg ge Dig ett antal tips hur Du kan jobba med att coacha Dig själv genom mental träning.

Vi börjar Din resa idag - Håll tillgodo!

Först av allt vad är Mental träning?

Det finns lååååånga och komplicerade förklaringar och definitioner, men för att du inte ska sluta läsa redan här så förklarar jag det kort och gott med.

Spänn av och skapa en inre bild av ditt mål.

Då börjar vi...

Tips 1 - Muskulär avslappning

Nu kommer den del som många tycker är jobbig, så det är bara att bestämma sig. Ge inte upp innan Du ens har börjat. Det är ingen "quick fix". Hjärnan skiljer inte på fantasi och verklighet när Du är avspänd – så därför måste Du börja här.

En del av er kommer få "flashbacks" från gymnastiken i skolan när ni efter lektionen låg på golvet och spände en kroppsdel i taget för att därefter slappna av. Precis så ska Du göra!

Sätt gärna på någon soft, lugnande musik i bakgrunden.

  • Sätt Dig eller lägg Dig ner bekvämt
  • Börja med att spänna vänster hand hårt samtidigt som Du tar ett djupt andetag och håller andan...håll andan...
  • Andas ut och slappna av i handen
  • Känn efter hur skillnaden känns mellan spänning och avslappning
  • Spänn sedan båda armarna så hårt Du kan
  • Slappna av i armarna
  • Känn efter hur skillnaden känns mellan spänning och avslappning
  • Fortsätt med på samma vis med
  • Mage (spänn ut magen)
  • Ansikte (skrynkla ihop till en grimas)
  • Käkar (bit ihop)
  • Fötter (pressa tårna uppåt)
  • Ben (pressa ner mot underlaget)
  • Axlar (lyft upp mot öronen)

Vips Du är på väg.

S_120_90_relax-leonessa

För att träningen ska få effekt rekommenderar jag att Du tränar minst 4 dagar per vecka under minst två veckor.

De här veckorna kommer göra att Du blir medveten om Dina egna spänningar. Du lär Dig att känna hur det är att vara spänd och hur det är att vara avspänd – vi börjar med musklerna.

Tycker Du det är svårt så finns det inspelade program som Du kan köpa och ladda ner som ljudfiler alt skicka efter som CD. Jag rekommenderar programmet "Avspänning" som finns att beställa här

>> Avspänning

Mer inom coaching >>


The sky is the limit

En del människor upplever vi som mer optimistiska än andra.

Är Du en av dem? Om inte....

Du kan jobba på att få en mer optimistisk grundsyn. Att vara optimist betyder inte att det är klarblå himmel och solsken varje dag. Jag vill mer se det som ett förhållningssätt där Du har ett perspektiv där Du själv tar kontroll över Dina tankar, "gillar läget" och bestämmer Dig för vilka möjligheter som finns.

Grundaren av Positive Psychology, Martin Seligman, har forskat mycket inom området och det han talar om är inte blind optimism utan optimism med öppna ögon. Att ha förmågan att använda pessimismens känsla av verkligheten när Du behöver det, utan att fastna i ältande och pessimismens mörka sida. Om Du vill göra en djupdykning i optimismens tankar kan Du börja med boken "Verklig Lycka - en grundbok i positiv psykologi"

Det är inte rikedom, skönhet och intelligens som gör oss lyckliga. Forskning visar att mer lycka leder till högre produktivitet och högre inkomst. Optimister lever ett friskare och längre liv. Optimistiska människor lever i genomsnitt sju till tio år längre än andra. De delar av hjärnan som är aktiva när vi tänker oss positiva framtidsscenarier är desamma som tonas ner vid depression.

Här är en artikel som har några år på nacken med ett talande citat

>> "Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom"

Se till att komma i kontakt med Dina styrkor. Är det svårt, börja med att lura hjärnan. Sätt en blyertspenna på tvären mellan läpparna, för att hålla fast den åker mungiporna upp.

S_104_100_smiley

Kombinera optimism med acceptans av det liv Du har fått och "the sky is the limit". Forskningen visar att hjärnan tror på kroppen. Om du ler, då kan det ju inte vara så farligt. Och ja, det fungerar även om leendet är falskt.

Börja ditt optimistiska liv idag?

Mer inom mental träning >>


Who wants change?

Who wants to change?

Vem har inte längtat efter att det skulle vara på ett annat sätt? På jobbet, i relationen, där vi bor osv....

S_120_93_change

Alla vill ha förändring men få är beredda att förändra sig själva. Hur blir det blir möjligt att förändra och samtidigt sitta vid rodret? Fråga Dig själv

  • hur förhåller jag mig till förändring
  • vilket ansvar tar jag för att det ska bli så bra som möjligt?

Det finns två sorters människor. De som förändrar världen och de som drabbas av förändringen. Du bestämmer själv vilken katagori Du vill tillhöra.

S_120_76_steve-jobs-change

Mer inom organisation >>


Vi visste inte att det var omöjligt...

...Så vi klarade det!

 

Just så - Våra hjärnor sätter begränsningar utifrån vad vi sett andra göra, vad vi tror oss själva vara kapabla till, vad andra säjer är möjligt osv.

Många har hört talas om "drömmilen" och Roger Bannister. Roger Bannister var 1954 den första som sprang en engelsk mile på under 4 mi. Innan han gjorde "drömmilen" ansågs det omöjligt.

Det mest otroliga i historien vad det som hände efteråt då plötsligt en hel drös sprang under 4 minuter - "Bannistereffekten" var ett faktum.

>> Bannister 1954

Du kan också bli en "Bannistermänniska" - programmera din hjärna med det du vill nå och du kommer lyckas.

S_73_100_roger-bannister-yaxsa

Det enda vi vet är att det är omöjligt att säja omöjligt om framtiden!

Mer inom mental träning >>


Släpp iväg hjärnan till gymmet!

Det är mer än kroppen du behöver hålla i trim. Det låter väl fantastiskt att du med hjälp av mental träning kan styra över dina handlingar och din framtid genom att programmera hjärnan och sätta på autopiloten. Jo, det är faktiskt sant!

Vi har alla vanor och beteenden som går med automatik utan att vi reflekterar eller är medvetna om det. Mycket är säkert bra men vissa kanske inte gagnar vare sig dig eller din omgivning.

Känner du igen dig?

  • Du blir irriterad för att du ställt dig i "fel" kassakö
  • Du svär över bilisten framför dig som åker alldeles för långsamt
  • Du blir galen över alla skor som ligger slängda innanför dörren när du kommer hem
  • Du får handsvett när du ska hålla ett tal på en god väns födelsedag
  • Du blir nervös och får hjärtklappning när du ska ha ett allvarligt samtal med en medarbetare eller med din chef
  • Du blir skräckslagen av en liten ofarlig spindel

Du kan säkert göra listan längre men jag tror du fattat...

Så hur gör jag undrar du säkert nu.

För att mental träning ska få riktigt bra effekt är det viktigt att du sänker din "grundspänning" dvs Muskulär avslappning för att därefter gå vidare med Mental avslappning, Självbildsträning och sist Målbildsträning. Med hjälp av dina tankar och känslor skapar du en inre bild av det du vill uppnå. Använd din fantasi! Du får kontroll över dina känslor och ditt beteende och tränar positiva känslor och beteenden.

Det bästa av allt - du kan ligga på sängen och träna hjärnan utan att bli det minsta anfådd och sedan bara händer det.

S_85_100_hjarna-pa-gymmet

Är du inte övertygad - fråga då varför alla idrottare på hög nivå använder mental träning.

Lars-Eric Uneståhl har gett ut en skiva som heter "Avspänning - Träningsprogram för kropp och själ" som jag varmt kan rekommendera nu när du ska sätta igång.

Varför inte börja idag som är första dagen på resten av Ditt fantastiska liv!

Mer inom mental träning >>


Coaching för vem?

Det enkla svaret är - För ALLA!

Jaha tänker du men jag behöver då inte coachas av någon. Ställ då följande frågor till dig själv.

Lever jag det liv jag önskar? Eller är det inom något område jag skulle vilja ha det bättre? Arbete, Kärlek, Boende, Hälsa, Vänner, Fritid osv

  • Hälsa - stressar jag för mycket, sover dåligt, röker, vill gå ner i vikt osv
  • Trivs jag på jobbet med de arbetsuppgifter, arbetskamrater, ledning jag har?
  • Vad fyller jag min fritid med?
  • Har jag det bra i mina relationer med min partner, mina barn, föräldrar, vänner osv eller är det något som gnager?
  • Vad har jag för drömmar om framtiden och vet jag hur jag tar mig dit?

Om Du svarat ärligt på alla frågor och verkligen inte hittar något som du vill förändra och förbättra så är jag den första att gratulera.

Jag gissar att du har kommit på både stort och smått - mitt tips är att du då ska kontakta en coach. Mitt andra råd är att kolla att det är en utbildad och certifierad coach så du verkligen får det stöd du förtjänar på vägen till ett bättre liv.

LYCKA TILL!

S_77_100_nalle-puh

Mer inom coaching >>