Blogg


På väg upp eller ner?

Du kan själv styra över att Du ser på tillvaron. Se till att utvecklingen går i den riktning Du vill. Skaffa Dig rätt vanor. Vanor är detsamma som träning, det vi vill uppnå måste vi träna på ofta. Inte bara fysiskt utan också mentalt. Ju mer Du tränar på rätt attityd, känsla, tankar ju lättare går det uppför trappan och Du slipper mjölksyra halvvägs upp. Fråga Dig vad Du vill bli bra på istället för vad Du kan bli bra på – släpp loss fantasi och drömmar.

 

S_120_78_dsc-0037

Ett klassiskt och enkelt exempel på hur våra tankar styr om vi lyckas eller misslyckas.

Lägg en vanlig planka 10 cm över marken på ett par bockar. Tror Du att Du kan balansera på den från den ena bocken till den andra? Ja troligen.

Lägg samma planka över en djup ravin – vad händer? Tveksam till att gå över? Dina tankar kring vad som händer om Du trillar ner gör att Du blir rädd, Din andning förändras, Du blir spänd och får försämrad balans.

Vad är skillnaden?

Mer inom mental träning >>


Mina begränsade åsikter - och hur de begränsas ytterligare

Jag läser på morgonen en krönika i dagens GP (Alexandra Teodoresco) som handlar om hur medierna styr oss in mer och mer i våra egna fållor.

Vi får ett smalare och smalare fält som vi intresserar oss för. De åsikter vi redan har förstärks ytterligare genom den "hjälp" media erbjuder genom att ge förslag på vilka sidor vi ska läsa, vilka program vi ska titta på osv.

Frågan är vad detta gör med oss vad gäller respekten för andra människor. Att respektera en människa jag sympatiserar med är helt okomplicerat. Men att visa respekt för en medmänniska vars åsikter eller livsval som jag personligen ogillar blir troligen allt svårare utan att jag ens märker det. Min begränsade uppfattning om världen, vad som är rätt och fel, gör att den som tycker annorlunda lätt dissas eller väljs bort helt och hållet.

Jag läste precis boken "När Du gör som jag vill" av Henrik Fexeus. Den som inte tror sig påverkas av media, reklam, poltiker, sin "grupp" osv tycker jag ska läsa den. Kanske öppnar den ögon även på Dig!

S_64_100_fexeus

Mer inom coaching >>


Några röster från personer jag coachat

Jag har bett klienter fundera lite på vad de upplever har hänt under den tid de fått coaching av mig.

Några citat

"Att jag mer aktivt tänker på hur jag förhåller mig till saker i min omgivning"

"Känner att jag hittat tillbaks till glädjen och kraften"

"Har satt upp mål som  man strävar efter att nå"

"Delvis försöker jag överföra att inte säga inte så mycket utan tänka på vad man VILL och prata om det istället"

 

S_120_67_norra-stanggatan

Mer inom coaching >>


En krönika - När en världsbild aldrig utmanas

Jag har upptäckt en ny intressant krönikör. Alice Teodoresco. Dagens krönika i GP. Om hur vår världsbild begränsas mer och mer.

Länk till krönikan

 

S_100_100_alice-t

Alice Alexandra Teodorescu, född 2 maj 1984 i Bukarest, Rumänien, jurist, skribent och samhällsdebattör.

Mer inom ledarskap >>


Du kan göra skillnad

En berättelse om "Snäckan" och om att göra skillnad


För ca 25 år sedan (herregud vad tiden går) läste en av mina lärare, Seppo, ur boken "Ett levande liv" en berättelse - Snäckan.

S_66_100_snaeckan

Berättelsen har för alltid etsat sig fast i mitt minne. Seppo med sin underbara finska brytning läste långsamt och eftertänksamt berättelsen - om vad det betyder att vi bryr oss och att var och en kan göra skillnad.

Argumentet att "det spelar ingen roll vad jag gör när alla andra struntar i det" håller inte. Det betyder något vad jag gör, vad Du gör! Det behöver inte vara det storslagna. En enkel vänlig handling, ett leende och ett vänligt ord betyder mer än Du tror.

Det fina är också att om Du ger så får Du tillbaka.

Ha en fin sommarkväll!

Mer inom coaching >>


Plus

Mycket prat om det usla midsommarvädret

Javisst det regnar och är svinkallt för att vara midsommar. Men kan Du göra något åt det? Nej just det, så sluta lägg energi på dåligt väder - varken Du eller omgivningen blir gladare.

S_120_82_jordgubbar

Det är som med allt annat Du inte kan kontrollera. Acceptera och Omfokusera!

Och det finns ju åtminstone ett par plus

  • myggfritt
  • perfekt att krypa ner under en filt och läsa en bok
  • kura ihop Dig med Din käresta och titta på den där filmen ni inte hunnit tidigare

Önskar alla en riktigt fin midsommar!

Mer inom mental träning >>


Brukar du skrika åt dina medtrafikanter?

Idag gjorde jag det. Mycket trafik på motorvägen och en kvinna i en liten röd bil kastar sig in mitt framför mig så jag får ställa mig på bromsen.

Jag blir rädd och jag skriker riktigt fula ord som inte ska skrivas här.

Vad hände med mig när jag "tillät" denna reaktion hos mig själv? Jag blev upprörd, arg och det tog energi. Dvs inget som skapade något positivt. Och inte hörde hon mig heller. Dvs helt i onödan hela reaktionen.

Men....jag jag kom på mig själv mer eller mindre direkt och fick ett ypperligt tillfälle att träna på att ta kontroll över mina tankar och återfå lugnet. Knöt handen, tog ett djupt andetag och slappande sedan av. Log åt mig själv.

S_120_80_image

Jädrar va bra det är med mental träning, prova du också. Jag berättar gärna mer, hör av dig.

Mer inom mental träning >>


En kvinna jag blir glad av

Hon finns där varje morgon sedan ett par veckor tillbaka. Alltid redo att kasta sig ut i världen.

S_120_80_dsc-0006

Tänk om fler kunde vara som hon.....orädda, oblyga och livsnjutare som tar för sig av livet!

Jag blir lika glad varje gång jag passerar denna härliga kvinna. Pluspoäng till kommunen....vet ni var hon finns?

I morse stannade jag och tog ett foto.

Ta Dig tid att stanna upp 30 sekunder Du också. Se Dig omkring det finns otroligt mycket att njuta av och förundras över.

Stanna, kliv ur bilen, ta ett riktigt djupt andetag och njut. Här en bild från gårdagen på hemvägen. Vackert!

S_120_80_dsc-0002

Prova, Du har igen varje sekund flerfaldigt med den energiboost Du ger Dig själv, jag lovar!


Är Du lycklig?

Det är stor skillnad på att vara lyckad i andras ögon och i att känna sig lycklig. Det är bara Du som vet vad Din lycka är. Ta tag i livet annars tar livet tag i Dig - minuterna blir till timmar som blir till dagar som blir till veckor som blir till år.....Lev nu!

S_116_100_lennon-lycka

Sluta älta det förflutna. Varje minut Du ägnar åt att älta det som hänt stjäl Du en minut från Din egen framtid.

  • det som Du tycker Du borde ha gjort - det kan Du inte göra något åt.
  • det som Du tycker Du misslyckades med - det kan Du lära något av, misstag är avgörande för att Du utvecklas.

Se till att ta kommandot över Ditt liv och bestäm själv hur det ska se ut i framtiden.

Om Du idag fick veta att Du endast hade ett år kvar att leva

  • Vad skulle Du fortsätta med?
  • Vad skulle Du sluta med?
  • Vad skulle Du börja med?

Idag är första dagen på resten av Ditt liv

Tiden är nog det enda som är rättvist. Vi har alla fått 24 timmar per dygn. För att nå Din dröm och Din egen lycka måste Du avsätta tid. Bli inte en av dem som skjuter på att njuta av livet tills det är för sent.

  • Fundera på hur Du investerar i Dina timmar?
  • Om Du säger att något är viktigt för Dig - hur mycket tid ägnar Du åt det?

Mycket är dessutom gratis att njuta av bara Du ger det tid.

Lycka är inte en plats Du kommer fram till utan ett tillstånd Du skapar själv.

Du är varmt välkommen att kontakta mig när Du bestämt Dig för att Du vill börja Din resa. Jag coachar Dig gärna längs vägen.

Önskar er alla en underbar fredag och en fin nationaldag!

 

"Det handlar om passion att nå målen - som organisation, ledare och individ.

Längs vägen - tänk rätt, handla rätt, lev rätt"

Mer inom coaching >>


Move your ass and your mind will follow

Tips 3

Om konsten att förändra ett beteende.

Det bästa sättet är att Du börjar bete Dig på det nya sättet, så som Du vill ha det istället. Som om Du redan levde så - då blir det verklighet.

S_83_100_life-has-no-remote

Visst låter det enkelt.

Hönan eller ägget kan Du fundera på - börjar det med tanken eller börjar det med beteendet?

Jag har flera gånger hört att vi tänker ungefär 60 000 tankar om dagen och att 95% av dessa är tankar som vi redan tänkt. Låter inte som vi utvecklas i någon rasande fart i våra tankemönster. Vi har en autopilot som styr vårt handlande. Ex vanligt exempel är om Du bytt jobb - utan att Du tänker på det kommer Du plötsligt på att Du är på väg till Ditt gamla jobb

För att få lite fart på detta har jag några superenkla övningar som Du kan pröva

- ta en annan väg till jobbet

- läs en annan tidning på nätet än den du brukar läsa

- bestäm dig för att få en person som du alltid upplever som sur att le mot dig - jag lovar att det känns bra!

- ät något annat till frukost

- gå upp 20 minuter tidigare och ta en stund tillsammans med Dig själv - bestäm Dig för att det här blir en bra dag

Lägg till minst en egen punkt på listan.

Gör nu detta under ett par veckors tid, reflektera över vad som händer. Att bryta autopiloten kräver träning det är som att gå på gymmet. Du bli inte stark efter en gång utan Du måste träna reglebundet under en längre tid för att det ska ge effekt.

Varför inte börja idag?

Mer inom mental träning >>