Blogg


Är Du lycklig?

Det är stor skillnad på att vara lyckad i andras ögon och i att känna sig lycklig. Det är bara Du som vet vad Din lycka är. Ta tag i livet annars tar livet tag i Dig - minuterna blir till timmar som blir till dagar som blir till veckor som blir till år.....Lev nu!

S_116_100_lennon-lycka

Sluta älta det förflutna. Varje minut Du ägnar åt att älta det som hänt stjäl Du en minut från Din egen framtid.

  • det som Du tycker Du borde ha gjort - det kan Du inte göra något åt.
  • det som Du tycker Du misslyckades med - det kan Du lära något av, misstag är avgörande för att Du utvecklas.

Se till att ta kommandot över Ditt liv och bestäm själv hur det ska se ut i framtiden.

Om Du idag fick veta att Du endast hade ett år kvar att leva

  • Vad skulle Du fortsätta med?
  • Vad skulle Du sluta med?
  • Vad skulle Du börja med?

Idag är första dagen på resten av Ditt liv

Tiden är nog det enda som är rättvist. Vi har alla fått 24 timmar per dygn. För att nå Din dröm och Din egen lycka måste Du avsätta tid. Bli inte en av dem som skjuter på att njuta av livet tills det är för sent.

  • Fundera på hur Du investerar i Dina timmar?
  • Om Du säger att något är viktigt för Dig - hur mycket tid ägnar Du åt det?

Mycket är dessutom gratis att njuta av bara Du ger det tid.

Lycka är inte en plats Du kommer fram till utan ett tillstånd Du skapar själv.

Du är varmt välkommen att kontakta mig när Du bestämt Dig för att Du vill börja Din resa. Jag coachar Dig gärna längs vägen.

Önskar er alla en underbar fredag och en fin nationaldag!

 

"Det handlar om passion att nå målen - som organisation, ledare och individ.

Längs vägen - tänk rätt, handla rätt, lev rätt"

Mer inom coaching >>


Move your ass and your mind will follow

Tips 3

Om konsten att förändra ett beteende.

Det bästa sättet är att Du börjar bete Dig på det nya sättet, så som Du vill ha det istället. Som om Du redan levde så - då blir det verklighet.

S_83_100_life-has-no-remote

Visst låter det enkelt.

Hönan eller ägget kan Du fundera på - börjar det med tanken eller börjar det med beteendet?

Jag har flera gånger hört att vi tänker ungefär 60 000 tankar om dagen och att 95% av dessa är tankar som vi redan tänkt. Låter inte som vi utvecklas i någon rasande fart i våra tankemönster. Vi har en autopilot som styr vårt handlande. Ex vanligt exempel är om Du bytt jobb - utan att Du tänker på det kommer Du plötsligt på att Du är på väg till Ditt gamla jobb

För att få lite fart på detta har jag några superenkla övningar som Du kan pröva

- ta en annan väg till jobbet

- läs en annan tidning på nätet än den du brukar läsa

- bestäm dig för att få en person som du alltid upplever som sur att le mot dig - jag lovar att det känns bra!

- ät något annat till frukost

- gå upp 20 minuter tidigare och ta en stund tillsammans med Dig själv - bestäm Dig för att det här blir en bra dag

Lägg till minst en egen punkt på listan.

Gör nu detta under ett par veckors tid, reflektera över vad som händer. Att bryta autopiloten kräver träning det är som att gå på gymmet. Du bli inte stark efter en gång utan Du måste träna reglebundet under en längre tid för att det ska ge effekt.

Varför inte börja idag?

Mer inom mental träning >>


På min anslagstavla

Och vi gör det tillsammans

S_120_90_ett-framgangsrikt-team

Mer inom ledarskap >>


Anslagstavlan igen...

Ytterligare ett citat med power som sitter på min anslagstavla

S_120_90_all-framgang-borjar-med-att-nagon-dare-tror


När blev Du förbannad senast?

Blev Du arg, stressad, upprörd, irriterad när

  • Idioten i bilen framför aldrig åkte ut i rondellen
  • Barnen var kinkiga och inte ville ta på sig kläderna när Du var sen i morse
  • Du välte ut mjölkpaketet vid frukosten
  • Toapappret var slut och ingen hade bytt rulle
  • Du inte hittade någon ledig parkeringsplats och Du var redan sen till mötet
  • Kunden hade klagomål på leveransen
  • Ingen lyssnade på Dig på mötet

Känner Du igen Dig?

Ingen go känsla, eller hur?

Hur vi själva upplever en viss situation påverkar vilka känslor och tankar som väcks och vilka hormoner som frisätts.

Neuroeconomist Paul J Zaks forskning om oxytocinet har visat att det motverkar hormonerna kortisol och adrenalin, hormoner som frisätts vid stress och hot om konflikt. Misstänksamhet, negativa bilder av andra och en dömande attityd, är beteenden som ökar kortisolmängden. Ett överskott av kortisol över tid orsakar orkeslöshet, sömnsvårigheter och hjärt- och kärlsjukdomar osv.

... och vad har det med mental träning och coaching att göra?

Genom mental träning kan Du lära Dig att ta kontroll över Dina känslor.

Du ska jämföra mental träning med fysisk träning. Börjar Du löpträna idag så räknar Du knappast med att Du har bättre kondition redan i morgon och inte behöver träna mer.

Dvs den mentala träningen behöver vara systematisk genom att den är;

  • Strukturerad i ett antal olika faser
  • Pågår över en längre tid
  • Genomförs kontinuerligt

Genom coaching kan jag lära Dig hur det går till. Eller varför inte jobba med hela arbetslaget för att få alla att prestera bättre.

S_98_100_arg

Hör av Dig så får Du veta mer.

Mer inom coaching >>


Anslagstavlan

Citaten från Dagens Industri inspirerar och är perfekta att sätta upp på anslagstavlan.

S_120_90_framgang-ar-att-fa-andra-att-bli-bast-i-varlden

Mer inom ledarskap >>


Fånga den rätta känslan

Tips 2

Vad vill Du ha för känsla?

  • Glad när Du känner Dig ledsen?
  • Lugn när Du är nervös eller frustrerad?
  • Modig när Du känner Dig feg?

Visst vore det härligt att kunna plocka fram den där goa känslan när Du själv bestämmer.

Den muskulära avslappning som Du nu har jobbat med under två veckor kommer nu till nytta. För att hitta rätt "feeling" är det till god hjälp att vara avspänd.

Då kör vi...

Bestäm vilken känsla Du vill ha. Jag tar glad som exempel här.

Ta några djupa andetag ända från tårna, knyt en hand hårt..

...andas med magen och slappna av muskulärt som Du lärt Dig tidigare.

Tänk nu tillbaka på en situation när Du var riktigt glad ...och då menar jag RIKTIGT GLAD!

S_104_100_smiley-2

  • Vad ser Du framför Dig?
  • Är det stillbilder eller som en film
  • Svart/vitt eller färg, vad för färger?
  • Vad hör Du?

Tänk Dig nu att Du har en volymkontroll och en kontroll där du kan öka storleken på bilden och styrkan på färgerna. Dra på rejält!

Lev Dig tillbaka in i känslan.

Försök hitta så många situationer som möjligt som Du kan koppla till den här euforiska glädjekänslan.

Upprepa detta så ofta Du kan under två veckor samtidigt som Du fortsätter med den muskulära avslappningen och andningen. Du kan tex göra det när du väntar på att det ska slå om till grönt vid trafikljuset, i kassakön mm mm

Avsluta dagen med denna känsla innan Du somnar så Du har den goa känslan med dig in i sömnen....hjärnan jobbar för fullt då också.

Bestäm också att Du ska vakna med den här känslan på morgonen.

S_120_64_puh

Go for it!

Mer inom mental träning >>


Idag kom det

Paketet med materialet till PUMT-kursen - Personlig utveckling genom mental träning som leder till diplomering som Mental Trainer Practitioner.

Ett paket som fick mig att le bredare och bredare ju längre ner jag kom i kartongen.

Det ska bli fantastiskt roligt att ta del av all littareatur eller vad säjs om titlar som....

  • Det blir alltid som man tänkt sig
  • Fyra grundstenar till ett bättre liv
  • Flow
  • Jo Du kan
  • Lycka och att lyckas
  • Motivation - Livets kärna
  • Skratta Dig friskare
  • mm mm

Jag blir glad bara av att se allt material och veta att jag ska få gotta mig i detta framöver

S_120_80_dsc-00581

S_120_80_dsc-00591

Vill Du läsa om kursen besök Skandinaviska Ledarhögskolans hemsida

>> PUMT

Efter PUMT går jag vidare till kursen Licensierad Mental tränare


Tips 1 ½ - Bli Din egen bästa coach

Hur känns det? Hur går det med den muskulära avslappningen som jag skrev om tidigare?

>> Tips 1 Bli Din egen bästa coach

Du bestämde Dig för att ge det en chans och träna under minst två veckor med start den 4 maj. Du kanske ligger lite som på nålar, tankar far igenom huvudet på alla "måsten" och "borden" och nån gång kanske Du tom somnat.

Det är helt ok - bara släpp förbi tankarna, låt dem passera och lägg ingen energi på det och känn dig glad för att Du fick en powernap om Du råkade somna. Det som hände var att Du kom ner i riktigt djup avkoppling vilket är riktigt bra .

Det är ett antal dagar kvar till Tips 2 - som kommer handla om "Bli Din egen bästa coach med den rätta känslan".

För att den muskulära avslappningen ska bli superbra inför nästa steg så får Du här ett halvtidstips

Tips 1½ - Börja andas

Ja att Du andas förstår jag - men nu ska Du börja andas på rätt sätt också. Är Du stressad så har Du troligen en andning som ligger högt upp i bröstet. Detta händer också när Du blir nervös, arg, frustrerad osv. Genom att lära Dig andas ner i magen så ger Du kroppen en chans till naturlig avslappning.

Varje lunga innehåller ca 400 miljoner lungblåsor. Lungblåsorna täcker nästan en hel fotbollsplan om de vecklas ut och lungblåsorna behöver hjälp av diafragman för att prestera på topp.

S_76_100_lung-facesInnan Du börjar Din träning med den muskulära avslappningen nästa gång.

Börja med att verkligen känna efter hur Du andas. Är det uppe i bröstkorgen eller nere i magen?

Spänn nu ut magen men fortsätt att andas - då hamnar andningen uppe i bröstkorgen

Slappna av och flytta andningen ner i magen. Ta riktigt djupa andetag genom näsan, ta i ända nere från tårna. Bra! Här ska Din andning vara.

Gör om dessa djupa lugna andetag genom näsan några gånger innan Du börjar övningarna med muskelavslappningen.

Och avsluta också med några sköna djupa andetag när Du är klar med övningarna.

Mer inom coaching >>


Vad är Normal?

Ibland säjer vi att en person inte är normal. Vad menar vi då egentligen? Och vem kan definera vad en normal person är. Personer med diagnoser få en stämpel på sig att de inte är normala. Idag verkar det dock ha blivit en explosion av att sätta en etikett på barn och ungdomar så fort de beter sig lite annorlunda.

Men något håller på att hända, fler och fler lyfter fram dessa individer som framtidens entreprenörer och innovatörer. Härligt om det i framtiden kan bli en merit att skriva in i sin CV vilken diagnos man har.

Lyssna här

>> Intervju med överläkare Simon Kyaga om tolerans, innovation och kreativitet

...och kolla här vad Isabella Lövengrip tänker säja till sin son "Om Gillis frågar när han blir äldre vad ADHD är så ska jag säga att det är som att jämt ha turbo-knapp att trycka på (fast ibland trycker den på sig själv utan att man vill) ... det är lite utav en superhjälte-kraft helt enkelt!"

>> ADHD & mamma

S_120_66_isabella

Vi är kanske rädda för det som är annorlunda men kan vi istället betrakta det med nyfikenhet så lovar jag att det kommer öppna upp för nya fantastiska upplevelser. Einstein då och Richard Branson idag - två personer som betraktas som lite smått galna men vi kan nog vara överens om att utan dem hade världen varit betydligt fattigare.

Att Richard Branson dessutom bjuder på tio bra citat om positivitet gör inte saken sämre

>> My top 10 quotes on positivity

S_120_70_richard-smile-up

Mer inom coaching >>