Ledarskap


Det handlar om dig själv som ledare. Ditt förhållningssätt, dina attityder och hur du mår påverkar i högsta grad dina medarbetare. Bli den chef alla vill ha genom att utgå från hjärnans preferenser.

Ledare som vill bli effektiva när det gäller att genomföra förändringar, ge feedback, skapa delaktighet och engagemang bör först träna sig i att förstå sig själva.

  • Förbättra ditt ledarskap och beslutsfattande utifrån neurolledarskap.
  • Individuell coaching
  • Värdegrundsarbete och etikfrågor i ledningsgrupper
  • Psychological skills training for managers (PST4M)
  • Mentorskap för ledare

 


Från bloggen inom Ledarskap

Jag kör inte Volvo - Made by people

Men gör tummen upp för deras nya reklam och vad den står för - Great minds don't think alike.

"Ända sedan 50-talet har vi välkomnat människor från hela världen till Hisingen i Göteborg, för att utveckla och bygga våra bilar. Inte av omtänksamhet. Inte av medmänklighet. Utan för att vi vet att det gör oss både starkare och bättre."

 

S_120_67_20160125-122651

"Mångfald stimulerar kreativitet"


S_120_55_skaermklipp

"Så om du någonsin funderat över vem som bygger de bästa bilarna, då vet du nu. Det är människor"


Kolla in filmen här

 

För övrigt kör jag Volkswagen - de har lite att leva upp till vad gäller andra hållbarhetsfrågor.

 

 

 



Problem, problem, problem....

Läste i helgen en artikel som bygger på min syn på hur ledarskap bör fungera.

S_120_58_skaermklipp

Den som säjer det här är Boyan Slat som kommit på ett sätt att rensa världshaven från plast. Nu köar företagen för att få vara med och sponsra projektet som ska lösa ett av världens största miljöproblem. Hur gammal han är? 21 år!

S_120_41_skaermklipp

Är du klar med vilken inställning du som ledare har? Och hur det påverkar dina medarbetare? Sitter du på det som kallas begränsande övertygelser? "Det kommer aldrig gå med den här företagsledningen, med de här omotiverade medarbetarna, med de taskiga ekonomiska ramarna, med den tuffa konkurrensen osv osv"

Ja - ett är säkert, med den inställningen är jag helt säker på att du inte kommer lyckas. Men lugn det går att ändra på en taskig inställning till sina möjlighter att lyckas. Och bara att inställningen ändras gör faktiskt att förutsättningarna för att lyckas också ändras.

Hur vore det att få med hela ledningsgruppen på det spåret? Eller har du någon enskild medarbetare som du vill ge en injektion av detta?

Enskild coaching, mentorskap, föreläsning.....Välkommen att kontakta mig för en dialog.


Certified Mental Trainer Practitioner

Milstolpar avklarade på vägen till Licensierad Mental tränare. Alla fyra delkurser är nu godkända. Nu sätter jag bock för steg 1 Certified Mental Training Practitioner

Bra känsla!

S_72_100_skaermklipp

Och då har jag börjat delkurs ett av fem på steg 2 utbildningen Certified Mental Training Master.

S_120_36_skaermklipp


Mät dina mål

Ugångspunkten för att lyckas med dina mål är att du gör dem riktigt konkreta, realistiska och tidsförankrade.

Inom coachingen talar vi om att formulera målen enligt MAKT-principen

  • M - Mätbara
  • A - Attraktiva
  • K - Kontrollerbara
  • T - Tidsbestämda

Om du följer denna princip ökar sannolikheten att du når dina mål. Enbart målsättning räcker alltså sällan hela vägen, då blir det nämligen ett glapp glappet mellan intention och handling. Just att du mäter dina mål är viktigt för att du ska se att du närmar dig ditt mål. Och forskningen visar att om du delar dina ansträngningar offentligt så får det dig att satsa extra. Så berätta för alla på Insta, Facebook, på morgonfikat osv.

S_120_67_20160110-104347-1

Och för att göra det än mer troligt att du når hela vägen

  • skriv ner hur det går det gör att dina framsteg blir synliga för dig
  • relatera ditt nuvarande handlande till hur det du gjorde tidigare tex att du bara äter godis på lördagarna numera istället för varje dag
  • hitta objektiva mätvärden tex hur mycket tyngre du lyfter på gymmet, hur mycket fortare du springer en viss sträcka osv

MAKT-principen bör du ha i åtanke när du sätter upp dina egna individuella mål men de är minst lika viktiga att tänka på när ni formulerar era mål för arbetsplatsen och företaget. Hur ska ni annars veta vart ni ska, om ni är på rätt väg och när ni är framme?

 

 


253 - två fler än förra året

Har du ett jobb du trivs med och älskar att gå till? Grattis i år har du två dagar mer än förra året att spendera på din arbetsplats. Härligt, bara gå dit, leverera och njut under tiden!

För dig som inte gillar ditt jobb så är året maximalt dåligt. Första maj är en söndag, julafton är en lördag och dessutom är det skottår så du får en extra arbetsdag måndagen den 29 februari.

Du har tre val

  1. Fortsätt att vantrivas och vänta till 2025, då först är vi nere i färre än 250 arbetsdagar igen.
  2. Eller också ser du till att trivas bättre på det jobb där du är.
  3. Alternativt se till att komma därifrån dvs byt jobb.

Ursäkterna börjar hagla; "Jag är för gammal, jag är för ung, jag har inte tillräckliga erfarenheter, det finns så många andra som är bättre, jag har för dålig utbildning, jag vågar inte, tänk om jag blir arbetslös bla bla bla...."

S_120_70_expand-yourself-get-out-of-comfort-zone

Ok - är du inte beredd att förändra så sluta för sjutton gnäll varje måndagsmorgon. Du ger både dig själv och din omgivning dvs dina närmaste samt dina arbetskamrater är dålig start på veckan. Om du inte vill ta steget och byta jobb. Fundera på vad du kan göra för att trivas bättre där du är idag. Några enkla tips. Se till att umgås mer med de på arbetsplatsen som ger dig energi, dissa surkarten (för du är väl inte ett själv?), säj något vänligt till den första du möter varje morgon - du blir glad och hen blir glad, vad finns det för nytt du skulle vilja lära dig på jobbet, var en dag med en kollega som verkar ha spännande uppgifter - vad mer kan du göra?

Eller också vågar du kliva ur komfortzonen med ett rejält kliv - du vet det är "Where the magic happens".

S_120_67_20160107-111810

Några frågor du kan börja med att ställa till dig själv

  • vad är ditt mål?
  • vad är du villig att förändra?
  • vad är du villig att offra?
  • om du inte trivs idag - hur vill du ha det istället?
  • hur motiverad på en skala mellan 1 och 10 är du att ändra på situationen?
  • vilka runtomkring dig har du som kan hjälpa dig?
  • vad blir ditt första steg?

Så avslutningsvis vad har du bestämt dig för att göra och när tar du första steget? Får du bara ändan ur vagnen behöver du inte ta dig i kragen.

 

What if I fall? Oh my darling, what if you fly?