1+1=3


Du har säkert fått höra att summan blir mer än delarna när det gäller att bygga det bästa teamet. Men icke nu längre; nu är det viktigare att vara snäll än smart. Åtminstone om man får tro på Googles undersökning av 180 team. Summan kan tom visa sig bli mindre än de enskilda delarna pga konkurrensen mellan högpresterande personer.

Dax för chefen att tänka om - men rätt så trevligt.

Här är receptet

4 steg

  1. Bidra till att skapa positiva sociala relationer. Det har visat sig ge medarbetarna mental skärpa, bättre prestationer och snabbare återhämtning efter sjukdom.
  2. Visa medkänsla. Som chef har du stor möjlighet att påverka hur dina medarbetare känner sig.
  3. Hjälp till! Om du som chef anstränger dig extra för att hjälpa blir medarbetarna mer lojala och i sin tur mer hjälpsamma.
  4. Skapa förtroende. Uppmuntra medarbetarna att prata med dig, speciellt om sina problem. Det skapar trygghet och den psykologiska säkerhet som visat sig vara av stor betydelse för organisationens framgång

Publicerat: 2016-03-30