Har CSR blivit en hygienfaktor? och i så fall är ni med på tåget?


Grattis Apoteket!

Svenska folket har utsett Apoteket till "Sveriges mest hållbara varumärke" i undersökningen Sustainable Brand Index 2016.

S_119_37_ladda-ned

"Apoteket har sedan ett tag tillbaka valt att ha att tydligt fokus på kvalitet, ur alla perspektiv. Att ta ansvar för miljö, samhälle och folks hälsa har därför blivit en väl integrerad del i deras varumärke och det är något som konsumenterna tagit till sig." Erik Hedén, VD på Sustainable Brand Insight.

I dagens Industri läser jag en artikel om rapporten. "Termer som CSR börjar bli föråldrade eftersom kunderna tar sådant för givet nu för tiden".

Se till att haka på innan ni står ensamma kvar på perrongen. Like it or not - det är kunderna som bestämmer vilka som ska finnas på marknaden.

Nu tycker jag för egen del att det är långt kvar innan jag ser att CSR*, med allt vad det innebär, är en hygienfaktor. Framförallt ser jag att det är många som famlar vad gäller actions inom området social hållbarhet. Men det ska vara lite svårt och brötigt - det är ju då det är kul att gå till jobbet.

*Företags samhällsansvar (CSR, engelska Corporate Social Responsibility). Företags ansvar för hur de påverkar samhället, ur såväl ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv.

Publicerat: 2016-04-07