Blogg


KIKA IN I FRAMTIDEN

Alla säger att du ska sätta mål. Är det någon som talat om varför? Utan mål blir du lätt offer för omständigheterna.

"Det får bli som det blir"

Du faller in i att agera utifrån hur du tror att andra vill att du ska göra och vara. Lever upp till de förväntningar som, du tror - för du vet egentligen inte, andra har på dig. Du lever någon annans liv istället för ditt eget. Det blir väldigt vilset till slut. Du har glömmer bort dig själv och ställer aldrig frågan

"Vad vill jag?"

 

S_120_38_framtiden

 

Att sätta mål betyder en tidsresa. Du förflyttar dig framåt i tiden med din fantasi och med dina tankar. Du behöver ställa in skärpan på kikaren helt enkelt.

Ett mål ska vara något du längtar till, som ger inspiration och kraft. Är målet tillräckligt tydligt ger det dig självförtroende och du vågar gå utanför dina vanliga ramar. För att nå ditt mål behöver du göra en förflyttning. Den förflyttningen börjar med ett litet steg som du tar just nu. Du behöver pröva, misslyckas, pröva igen och hitta vilka steg som leder till målet.

Mer inom mental träning >>


SMÖRBOLLAR & SMÖRBOLLSFLUGOR

Samarbete kan vara komplicerat. Det gäller att hitta en bra balans mellan intäkter och kostnader för alla inblandade, en balans som lätt bryter samman om någon känner sig utnyttjad i relationen. Att det inte alltid är helt lätt märks, inte minst när det gäller hur vi har det på våra arbetsplatser.

Jag får upp några ansikten på tidigare ledare ur minnet. De som såg till att utvecklas och växa själva samtidigt som de fick mig som medarbetare att växa och utvecklas. Jag kände mig bekväm, vågade pröva nytt, ta utmaningar, ansvar osv.

"Vi blev bra tillsammans! Vi gjorde varandra bra!"


Det kallar jag framgångsrikt ledarskap. Motivation och arbetsglädje var kännetecknande på dessa arbetsplatser. Även i situationer då det var riktigt tufft. Det var en form av symbios mellan chefen och medarbetarna. Individer som gav varandra näring, människor som drog fördel av varandra.

Även i naturen bygger samarbeten på denna typ av balans, ofta mycket skör, precis som samarbete mellan oss människor. Det kallas obligat mutualism då båda parter är ömsesidigt beroende och inte klarar sig utan varandra. Smörbollen och smörbollsflugan är ett exempel på obligat mutualism.

 

S_120_79_smoerboll

"Tänk om alla kunde få jobba på arbetsplatser med smörbollar & smörbollsflugor"

Mer inom ledarskap >>


ÄR DET KÖRT NU?

Svaret är nej - inte ens om du är över 50 år. Det var det jag visste!

S_70_100_20170502-153233

"Många äldre är oroliga över att minnet ska fallera och tidigare har man trott att minneskapaciteten börjar försämras redan efter 20. Men det stämmer inte enligt Lars Nyberg. Han har studerat data från en stor befolkningsstudie i Umeå med 4500 deltagare som pågått sedan slutet av 1980-talet. Vart femte år genomgår deltagarna en hälsoundersökning samt ett minnestest. Ett resultat från den är att det först är från 60-årsålder som det episodiska minnet börjar bli sämre."

Lugn - om du är över 60 år. Det är stora individuella skillnader. Till viss del är det genetiskt hur ditt minne fungerar när du blir äldre. Ungefär hälften av utvecklingen kan du påverka själv. Ge din hjärna utmaningar varje dag så slipper du bli mossig i förtid. Läs artikeln.

Ur tidningen Arbetsliv

Mer inom mental träning >>


NU HAR DU CHANSEN ATT BLI EN FENA PÅ FÖRHANDLING

Läs mer om kursen och hur du anmäler dig

Mer inom HR-stöd >>


ÄR DET IDAG DET GÄLLER?

Saknar du energi, motivation och lust? Fundera då på varför du egentligen vill vara bäst när det gäller.

  • Varför är det viktigt för dig.
  • Vad ger det dig?
  • På vilket sätt kommer det påverka dig?
  • Vad ska det leda till?

För Dig – inte i andras ögon, eller utifrån vad du tror att andra tänker om dig.

Bara du har svaret – tänk och känn efter. När du hittar svaren så kommer boosten. Då kommer ditt fokus, du kan stänga av störningar runt dig, tankarna är helt och hållet riktade på det som ligger framför dig. Kör!

 

S_120_80_dsc-0087-2

 


Eller också kommer du på att det inte var idag det gällde. Det är också ett värdefullt svar. Lägg då energin på något annat som är viktigt på riktigt för dig.

 

Mer inom mental träning >>


GLÖM BEACH 2018

Trött på käcka hälsotidningar med blanka sidor och vackra människor i slimmade träningskläder? Tre tips för den perfekta kroppen osv...Det här är inte ännu ett inlägg om hur du får en platt mage till beach 2018.

Din kropp är inte det som utvecklas mest vid fysisk aktivitet – det organ som påverkas mest av att du rör på dig är din hjärna. Senare års hjärnforskningen visar att motion och träning får nästan ofattbara positiva effekter på din hjärna. Så har du hittills inte kommit på en enda anledning att röra på dig så gör det för din hjärna.

Jag var igår på en spännande föreläsning med Anders Hansen, som skrivit boken Hjärnstark – jag säger det gärna igen, läs den om du inte redan gjort det!

 

S_72_100_hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna

 

Fysisk aktivitet verkar påverka alla tankemässiga förmågor, kreativitet, koncentration, minne, stresstolerans och Anders säger att det till och med verkar som vi blir smartare.

Redan från kring 25 års ålder börjar hippocampus, som bla är viktigt för ditt minne, att krympa med ca 1% per år – skrämmande. Det finns ett sätt att motverka det och tom "bli yngre" i hippocampus – fysisk aktivitet!

 

Fysisk aktivitet (promenader 5 dagar per vecka) har visat sig minska risken för demens med 40!!!

Jo - Den siffran kräver tre utropstecken!!!



Det handlar inte om blodsmak i munnen eller att hänga på anmälningsknappen för att få en plats till något långlopp, maraton eller ultratävling. Optimalt, enligt Anders, är tre dagar i veckan 45 minuter med någon form av pulshöjande aktivitet. Gör det du tycker är roligt.

Den aktivitet som är bra är den som blir av. Allt räknas!
Studier har till och med visat att barn som fick röra på sig i 4 minuter förbättrade sina kognitiva förmågor. Vill du lyssna på Anders Hansen så finns ett klipp här från en av hans föreläsningar

Och det här med stress då – när vi inte kan somna för det bara surrar i huvudet. Det finns en evolutionär förklaring till det. Stress betydde för "Hedenhös" fara för livet. Idag betyder inte en missad deadline att du kommer dö. Det vet tyvärr inte hjärnan. Regelbunden fysisk aktivitet lär oss att inte reagera på stark stress. Så även om det är fullt upp med livet så får vi, genom fysisk aktivitet, en mental krockkudde mot stressen och blir inte lika lätt sjuka. Den psykiska ohälsan har sedan juni 2011 ökat med 129%

Vi varken kan eller vill stoppa utvecklingen, men vi kan genom ganska enkla medel hantera hur vi påverkas av den. Din arbetsgivare, din chef kan uppmuntra och göra det möjligt. Du ser till att det blir av!

Dagens utmaning till dig - ta dagens möte som en walk & talk, ta trapporna upp till kontoret på fjärde våningen, plocka fram gåstavarna eller löpardojorna när du kommer hem.

 

Gör det du tycker är roligt - få upp pulsen lite idag.

S_120_60_20170817-055527-2


Gör det inte för beach 2018 gör det för din hjärna.

 

 

 


Mer inom mental träning >>


SVÅRA SAMTAL ELLER BESVÄRLIGA MÄNNISKOR FINNS INTE

Och ändå finns det en uppsjö av kurser du kan gå och böcker att läsa för att lära dig hantera det.

" Öh....hur tänker jag nu undrar du! "


Och så kan du rada upp hur många svåra samtal och besvärliga människor som helst.

Du ska

  • ha ett samtal med en medarbetare som skrämmer skiten ur sina kollegor genom sitt beteende
  • möta en god vän vars man nyligen gick bort
  • säga upp en kvinna pga arbetsbrist
  • ha ett lönesamtal med en man som alltid är missnöjd med sin löneutveckling,
  • ha ett möte med sura gruppen som gnäller om allt
  • ta tag i en konflikt som du borde gjort något åt långt tidigare.
  • träffa kunden som är missnöjd med senaste leveransen.

Det här kanske bara är en krusning på ytan jämfört med din vardag.

Hur kan jag då påstå att svåra samtal och besvärliga människor inte finns? Tänk efter - det är du själv som gör det! Bara att tänka att något är svårt eller att någon är besvärlig väcker obehagliga känslor. Om du kände igen dig i någon av situationerna eller bara tänker dig in i något du själv varit med om så skapar det obehag. Alltså – det är dina tankar som gör det!

Paralleller till idrottsvärlden är lätta att använda som förklaringsmodell. Ingen elitidrottare tänker att den där ribban blir svår att komma över, så där långt är inte möjligt att hoppa, det andra laget kommer göra mos av oss, den där bunkern går inte att slå över, de andra i besättningen är värdelösa. Idrottare gör tvärtom för att boosta sig med bra känslor och att de är oslagbara innan de går in i det som de satt som sitt mål.

" Varför gör vi så ofta precis tvärtom i arbetslivet? Tänker svårt och besvärligt. Vad tror du händer med andra när du kommer in i ett rum med de känslorna? "


Allt handlar om kommunikation i kontakt med andra människor. Ska du träna på något eller lägga pengar på en kurs så är mitt tips. Bestäm dig för vilka tankar och känslor du vill ha. Träna på att lyssna, träna på att ställa frågor som gör att människor förstår att du är intresserad av deras berättelse. Träna på att se saker ur andra människors perspektiv.

S_120_80_dsc-0269

Du når inte hela vägen alla gånger, ibland går du på grund ihop med din besättning, ofta kommer du i hamn. Ju mer du tränar desto lättare samtal och fantastiska människor kommer du att uppleva.

Mer inom mental träning >>


CHEFER SOM SKAPAR RÄDSLA

Har du varit eller befinner dig i en rädd organisation? Jag har varit där - jag har förstått det först i efterhand. Jag har funderat på vad det gjorde det med mig i mitt eget ledarskap och vad det gjorde i nästa steg med mina medarbetare? Och vad det fick för effekter på företagets resultat.

En högsta chef som leder genom rädsla får sina underställda chefer att bete sig på samma sätt. Det är inte det som sägs som är det som skapar avtryck i organisationen utan hur chefen beter sig. Beteenden smittar – båda goda och dåliga.

S_120_80_dsc-0024

"Vad är de rädda för – det får ju inga konsekvenser i den här organisationen"

sas det i ledningsrummet. Det var utbrott, kontroll, petande i detaljer, förlöjliganden, och misskreditering. Och visst fick det konsekvenser. Avsaknad av tillit till ledningen, ingen vågade fatta svåra beslut utan att stämma av uppåt, duktiga människor som slutade och de som var obekväma fick sluta. De rädda ja-sägarna blev kvar.

Om du jobbar som chef - Se varje medarbetare som den absolut viktigaste personen i företaget. Om var och en går till jobbet med den känslan då får det människor i en organisation att hjälpa varandra. Förvänta dig att alla vill och kommer prestera på topp – oavsett roll – det gäller från VD-stolen till den som sopar golvet. Då får du människor som tar ansvar för sin egen insats och utveckling. Alla tror på det företaget ska nå och vet att det egna bidraget är värdefullt. Då är det kul att gå till jobbet!

Jag lärde mig mycket av att jobba i den rädda kulturen. Både om mig själv och om vad som händer på sikt. Jag har idag lätt att identifiera chefer som jobbar genom att skapa rädsla. Jag tror inte att de gör det medvetet. De är själva troligen rädda att inte leverera, prestera och leva upp till förväntningarna.

Nu ska tilläggas att jag har haft förmånen att jobbat tillsammans med otroligt många goda ledare. Nästan alla mina chefer minns jag med glädje, olika personligheter och med en hel del gemensamt. Ledare som gett mig inspiration och energi, som har trott och verkligen menat att det är möjligt. De där som har stått bakom och pushat när det var kämpigt. Det är de jag minns bäst!

Mer inom ledarskap >>


ATT GÖRA SKILLNAD

Jag står bredvid en av mina elever och kikar upp på henne där hon sitter på sin häst. Jag frågar

"Vad gjorde du idag som var riktigt bra?"
Hon ser helt avslappnad ut och hon ger mig så mycket energi bara genom att le och berätta hur hon känner efter dagens lektion. Innan hon satt upp på hästen var hon spänd, stressad och orolig. Hon började med att säga att

"Idag är han inte på humör."
Ett sätt att förbereda sig om det inte skulle gå bra. Dåliga erfarenheter sätter sig som ett mentalt klister. Hon har dessutom en kronisk sjukdom som gör att hon går med ständig smärta. Hon nämner inget om smärtan när jag frågar hur det känns efter lektionen. Fokus flyttat - Feel good!

 

S_120_40_haestben

 

Människors utveckling – en fantastisk förmån att få vara en del av. Uttrycket "Att göra skillnad" har det nästan gått inflation i. För mig betyder det här att göra skillnad. Att någon mår lite bättre, är stolt över sina egna framsteg och sig själv, ser framåt och är motiverad att ta ytterligare steg. Jag har fått vara med och bidra till stegen framåt. Jag har inte gått före och visat vägen, den hittar människor själva. Jag har gått brevid – pushat, stöttat, tröstat, skrattat – ibland gråtit tillsammans med personen. Det är inte farligt att visa känslor när någon har det extra svårt. Vissa menar att det inte är professionellt om man jobbar som coach eller ledare. För mig är det precis tvärtom. Jag är bara människa.

Det behöver inte vara så svårt. Se individen där hen är. Är du ledare har du en fantastik möjlighet att få vara med på resor du aldrig skulle få uppleva på egen hand. Jag har sett och varit med om det så många gånger – när gnistan kommer, när människor vågar, när de tror, förstår och accepterar att de kan – och sedan visar det.

Lyssna – vad är rätt för den här personen? Inget quick-fix – vad är det som är så bråttom? Människor ska hålla över tid. Det är genom varje enskild individ vi bygger hållbara företag och ett hållbart samhälle. Världen blir lite bättre för varje människa du följer längs vägen. Fråga vad de gjort idag som de är riktigt nöjda med, stolta över, som de tar med sig vidare.

Det är som en drog – jag blir hög av att se andra utvecklas. Jag är lyckligt lottad och tacksam för allt jag lär mig av andra - varje dag.

"Vad betyder "att göra skillnad" för dig?"

Mer inom mental träning >>


GIGO

Mer inom mental träning >>