Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Träna tanken

Vad tänker du om dig själv? Många har en ständigt pågående negativ inre dialog som börjar så fort de kliver ur sängen. Värdelös, kass, klantig, osmart, det kommer aldrig att gå...ser du mer till dina brister än till din styrkor? Allt är bara tankar. Tankar som stjälper istället för hjälper.

Varje gång du tänker en tanke blir den kopplingen lite starkare. Du tränar alltså mentalt så det blir lättare att hitta den vägen. Och när du är stressad, rädd eller orolig är det den vägen hjärnan automatiskt väljer. Den sparar energi. Så - vilka tankar tränar du på?

 

S_120_90_20170625-194207

Tankarna styr du över själv. Du kan bara tänka en tanke åt gången. Lägg bort de negativa tankarna. Byt ut mot de tankar som stärker dig.


Hur viktig är den mentala träningen?


Släpp det!

Jag hör på arbetsplatsen en riktigt engagerad diskussion om det som inte går att påverka. I detta fall ett beslut fattat av ledningen. Ställer frågan - kan ni göra något åt det? Nej!

Ok - släpp det!

Det här är tyvärr ganska vanliga diskussioner såväl vid fikabordet, i telefonen som i mötesrummet. Nästan alltid negativa, irriterade diskussioner och utan insikt att det faktiskt är ganska meningslöst och inte bidrar till något positivt för vare sig dig själv eller någon annan. Diskussioner som inte gör att ni studsar tillbaka till era arbetsuppgifter efter fikarasten fulla av motivation. Det dränerar er på energi.

Varför slösar vi så mycket energi på det som inte går att ändra på? Det har jag faktiskt inget bra svar på. Men - tänk om vi på alla arbetsplatser kunde hjälpa varandra att istället rikta all denna energi och engagemang till det som går att påverka. Som sagts så många gånger – det du fokuserar på växer, det är det du tränar på, blir bra på.


Du kan säkert utan större problem komma på någon kollega som har en förmåga att fastna i det negativa och förhoppningsvis också någon som alltid har en förmåga att släppa det som ni inte kan ändra på. Någon som vänder blicken mot det som ger möjlighet till förbättring och utveckling.


Vad bidrar du med själv? Är du en bra förebild som till och med gör att andra börjar bete sig annorlunda?

Det gäller ju för övrigt allt i livet. När tåget blir inställt, när du ställer dig i "fel" kö, när du försover dig, när du glömmer nycklarna hemma, när det regnar när ni ska ha picnic osv.

 

Ställ dig själv frågan - Kan jag göra något åt det?

 

S_67_100_capture

Fastna inte - SLÄPP det!


Dina egna milstolpar

Ofta ser jag personer som hindrar sin egen utveckling genom att de alltid jämför sina prestationer med andra. De glömmer att kika på vad de själva gjorde bra. Prova - det finns alltid något bra, även vid de tillfällen du tycker att det gick åt skogen.

Javisst - när det gäller tävling är det de som står på pallen som presterat bättre än andra. Men vägen till pallen, om det nu är dit du vill, bygger på att du hela tiden utmanar och vinner över dig själv. Lite, lite bättre för varje dag.

Så - börja fokusera på dig själv. Definiera din egen framgång. Hur ser din resa ut? Vilka milstolpar vill du sätta upp?

S_120_80_dsc-0001

Milstolpar och mål som leder till det liv du vill leva, det du vill uppnå inom din idrott, ditt jobb, dina relationer, din rehabilitering dvs det som är viktigt för dig.

Sedan är det bara att jobba hårt, förfina, fira längs vägen och bygga självförtroende. Se till att glädjas och njuta längs vägen. En del i detta är att förstå att det inte bara är att rulla i nedförsbacke och pricka av dina milstolpar.

Lite uppförslut, punka och dikeskörningar är en del av färden.

Känns det som du inte kommer någonstans? Utmana dig själv, gör något galet, annorlunda helt otänkbart. Ut från komfortzonen.


Vad tar du in idag?

Du tar varje sekund emot mängder av sinnesintryck, ca 11 000 000 bitar via känsel, syn, hörsel, smak och lukt. Av allt detta klarar ditt medvetna av att ta emot ca 40 bitar, och du är inte ens medveten om vad du tar in av dessa 40 bitar per sekund. Och hoppsan vad händer med allt det andra? Det sker varje sekund utan att du ens reflekterar över det – ditt eget spam-filter helt enkelt.

 

S_120_80_csc-0129

Bra på ett sätt, för skulle du vara medveten om varenda liten detalj och bearbeta den så skulle du troligen aldrig ens komma ur sängen på morgonen.

Mindre bra på ett annat sätt. Vi har en förkärlek att fokusera på det negativa - ett sån´t där gammalt överlevnadstics igen. Prasslade det i buskarna var vi tvungna att vara på vår vakt. Hjärnan är också lat och det som den känner igen sedan tidigare det uppmärksammar den mer – det är ju betydligt enklare.

Så vill du lära dig något nytt, lära känna nya människor, få en annorlunda smak på tungan, uppleva något annat, få en annan känsla, se världen i lite mer färger osv – då måste du aktivt jobba för det. En bra början är att bara reflektera över vad du tar in idag genom dina sinnen. Är det vad du vill ha? Om inte ta dig en funderare på vad som fastnat i ditt spam-filter.