Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Vad tar du in idag?

Du tar varje sekund emot mängder av sinnesintryck, ca 11 000 000 bitar via känsel, syn, hörsel, smak och lukt. Av allt detta klarar ditt medvetna av att ta emot ca 40 bitar, och du är inte ens medveten om vad du tar in av dessa 40 bitar per sekund. Och hoppsan vad händer med allt det andra? Det sker varje sekund utan att du ens reflekterar över det – ditt eget spam-filter helt enkelt.

 

S_120_80_csc-0129

Bra på ett sätt, för skulle du vara medveten om varenda liten detalj och bearbeta den så skulle du troligen aldrig ens komma ur sängen på morgonen.

Mindre bra på ett annat sätt. Vi har en förkärlek att fokusera på det negativa - ett sån´t där gammalt överlevnadstics igen. Prasslade det i buskarna var vi tvungna att vara på vår vakt. Hjärnan är också lat och det som den känner igen sedan tidigare det uppmärksammar den mer – det är ju betydligt enklare.

Så vill du lära dig något nytt, lära känna nya människor, få en annorlunda smak på tungan, uppleva något annat, få en annan känsla, se världen i lite mer färger osv – då måste du aktivt jobba för det. En bra början är att bara reflektera över vad du tar in idag genom dina sinnen. Är det vad du vill ha? Om inte ta dig en funderare på vad som fastnat i ditt spam-filter.


Gnällig idag?

I en vanlig konversation visar det sig att vi klagar en gång i minuten – mååånga gånger blir det! Det blir en vana som du inte ens tänker på.


Och som vanligt – det du tränar på blir du bra på. Neuronerna hittar gnällvägen bättre och bättre eftersom din hjärna inte vill jobba mer än nödvändigt så tar den sin permanenta bro om och om igen. Lättare än att bygga en tillfällig bro varje gång du ska korsa en ravin


S_120_90_20170624-172658

"Neurons that fire together, wire together."


Över tid gör det att du får lättare och lättare att se det negativa kring dig oavsett vad som händer. Det blir ditt normaltillstånd. På sikt skadas till och med din hjärna. Du blir sämre på problemlösning och får sämre minne genom att hippocampus krymper. Men det stannar tyvärr inte där. När du gnäller frigörs "stresshormonet" kortisol som jag tror alla idag har förstått i längden skadar kroppen.


Du blir som du umgås pga av spegelneuronerna – så inte nog med att du skadar dig själv, din omgivning påverkas också. De flesta kan säkert dra sig till minnes en gnällig kollega som förpestade tillvaron för alla på arbetsplatsen. Lite som passiv rökning.

Men....slut på gnället
Det fina är att du kan göra något åt det.
1. När du kommer på dig själv med att gnälla – byt fokus och rikta din uppmärksamhet mot något du är tacksam över.
2. När du har anledning att gnälla - på riktigt alltså. Gnäll med fokus på lösningen. Hur vill du ha det istället?
3. Omge dig med människor som sprider glädje


Ju mer du tränar desto bredare och starkare blir dina nya permanenta broar.


Bifurkation

Ett sjömärke som anger att farleden delas. Du måste välja väg helt enkelt, annars går du på grund. Ibland finns ett toppmärke på bifurkationen som anger vilken väg som är lämpligast men i vissa fall saknas toppmärke.

 

S_120_80_dsc-0082

I livet finns inga sjömärken och det är svårt att navigera ibland. Och även om det fanns bifurkationer i livet så ställs du ibland inför uppgiften att du måste välja väg. Jobbet, relationen, boendet, hälsan? Var noga med att du väljer din egen väg och inte styr åt det håll någon annan tycker vore det bästa?

Vet du vart du ska? Vad vill du? Känn efter innan du bestämmer vilken väg du tar.


Bifurkation

Ett sjömärke som anger att farleden delas. Du måste välja väg helt enkelt, annars går du på grund. Ibland finns ett toppmärke på bifurkationen som anger vilken väg som är lämpligast men i vissa fall saknas toppmärke.

 

S_120_80_dsc-0082

I livet finns inga sjömärken och det är svårt att navigera ibland. Och även om det fanns bifurkationer i livet så ställs du ibland inför uppgiften att du måste välja väg. Jobbet, relationen, boendet, hälsan? Var noga med att du väljer din egen väg och inte styr åt det håll någon annan tycker vore det bästa?

Vet du vart du ska? Vad vill du? Känn efter innan du bestämmer vilken väg du tar.


Tre tips hur du hanterar personer som suger energi...

För ett tag sedan var en god vän alltid uppjagad, ledsen irriterad när hen träffat en person hen omöjligt kunde undvika.

De finns i din närhet; det kan vara din chef, din granne, någon av dina svärföräldrar, din respektive tidigares partner eller någon annan. Den där personen som aldrig är snäll, som alltid kommer med kommentarer som gör dig upprörd och ledsen, som ger dig dåligt samvete osv. En person du inte kan undvika men som bara skapar stress, ilska och dåliga känslor. Känner du? Det räcker med att tänka på den där personen så börjar hjärtat slå lite fortare.

Prova det här...

1. Acceptera att det är svårt
Dina val är begränsade – acceptera. Att undvika, döma, kritisera, gnälla eller klaga löser inte problemet. Acceptera istället att relationen med personen är supersvår och att du försöker göra den bättre. Acceptans får dina tankar att lugna ner sig och därmed också dina känslor.

2. Ta inte ansvar för någon annans känslor
Ofta lägger den andra personen över sina dåliga känslor på dig. Det blir ditt fel på nå´t underligt sätt. Nej – det stämmer inte, var och en är ansvarig för sina egna känslor. Om du tar på dig skulden lär personen sig aldrig att ta eget ansvar. Du bidrar till att hen sitter fast i sina gamla mönster. Gör det på ett vänligt sätt så hjälper du personen på vägen.

3. Behåll ditt lugn
När du blir upprörd, lugna ner dig genom att flytta fokus till din andning, ta några djupa andetag. Fokus på andningen är den i särklass enklaste och snabbaste vägen att bli lugn. Andningen har du dessutom alltid med dig. Att svara i ett upprört tillstånd gör oftast bara saken värre. Det är ok att gå därifrån en stund om du behöver det. Ditt lugn påverkar också den andra personens tillstånd.

S_120_80_dsc-0004

Du kan träna på det här innan du träffar den där som suger energi nästa gång. Gör det i tanken. Där bestämmer du helt själv hur det går. Din hjärna kan inte skilja på fantasi och verklighet och du får lättare att hitta de känslor du vill ha i nästa möte.