Coaching


Jag erbjuder kvalificerad och individuellt anpassad coaching för privatpersoner, idrottare, ledare och andra nyckelpersoner.

Som coach hjälper jag Dig att hitta Dina drivkrafter och definiera önskade resultat så att Du får ut maximalt av Dina resurser.

Jag ger Dig verktyg för hur Du sätter fokus på vad Du vill nå i livet istället för vad Du tror är möjligt att nå. Du kan skapa Din egen framtid.

Feedback från individuell coaching "Du ställde frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till. Jag har aldrig funderat på tidigare varför jag tänker som jag tänker eller förhåller mig till saker på det sättet, Tack!"

Chefscoaching är effektivt för att jobba på individuell nivå. De bästa cheferna skapar tillsammans de bästa förutsättningarna för företagets utveckling.

Coaching på distans. Jag använder mig av Skype. Telefon och mail fungerar som komplement.

Jag är internationell certifierad coach och licensierad mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Coaching

PRESTERA & LEVERERA

Det jagar oss ständigt, krav, krav, krav...eller jagar vi oss själva?

Tyvärr ser jag fler och fler som inte tycker att de lever upp till det, de tror, förväntas av dem. De har tappat kärleken och värmen till sig själva. De känner skuld, skam och har ständigt dåligt samvete. För vad, för vem?

Jag möter det ofta i de sammanhang när jag coachar människor. Det inre samtalet ed har med sig själva, det begränsar, de vågar inte lite på sig själva.

En del blir stressade för de tycker att deras uppgifter är för utmanande.

"Vad har din chef sagt?"
frågar jag

"Ja, hen har jag bara fått positiv feeedback från"
Lita på det!

Alla andra verkar vara smartare, klarar att lösa problem snabbare, det måste vara perfekt innan jag lämnar det ifrån mig...det finns liksom inget slut på beskrivningarna av hur dålig man är.

Någon beskriver att jobbet har blir väldigt tråkigt. Vågar inte pröva något annat av rädsla att inte duga.

"Jag är inte så bra, tänk om jag inte klarar det!"


Att vara bra, duktig, leverera och prestera i andras ögon är så viktigt så det går helt överstyr och människor mår dåligt, tappar tilltron till sig själva.

"Jag är nog fel person på fel plats"


Jag upplever att fler och fler förminskar sig själva, uttrycker att de inte når ända fram, måste ha full kontroll och alltid känner sig jagade av att de inte tycker att deras prestation är tillräckligt bra.

Det är aldrig, aldrig fel på på människor, ibland är någon på fel plats men det går att ändra på. Det är både ok och nödvändigt att tycka om sig själv för den man är. Du får vara nöjd! Punkt!

S_120_80_dsc-0057

 


KIKA IN I FRAMTIDEN

Alla säger att du ska sätta mål. Är det någon som talat om varför? Utan mål blir du lätt offer för omständigheterna.

"Det får bli som det blir"

Du faller in i att agera utifrån hur du tror att andra vill att du ska göra och vara. Lever upp till de förväntningar som, du tror - för du vet egentligen inte, andra har på dig. Du lever någon annans liv istället för ditt eget. Det blir väldigt vilset till slut. Du har glömmer bort dig själv och ställer aldrig frågan

"Vad vill jag?"

 

S_120_38_framtiden

 

Att sätta mål betyder en tidsresa. Du förflyttar dig framåt i tiden med din fantasi och med dina tankar. Du behöver ställa in skärpan på kikaren helt enkelt.

Ett mål ska vara något du längtar till, som ger inspiration och kraft. Är målet tillräckligt tydligt ger det dig självförtroende och du vågar gå utanför dina vanliga ramar. För att nå ditt mål behöver du göra en förflyttning. Den förflyttningen börjar med ett litet steg som du tar just nu. Du behöver pröva, misslyckas, pröva igen och hitta vilka steg som leder till målet.


ÄR DET KÖRT NU?

Svaret är nej - inte ens om du är över 50 år. Det var det jag visste!

S_70_100_20170502-153233

"Många äldre är oroliga över att minnet ska fallera och tidigare har man trott att minneskapaciteten börjar försämras redan efter 20. Men det stämmer inte enligt Lars Nyberg. Han har studerat data från en stor befolkningsstudie i Umeå med 4500 deltagare som pågått sedan slutet av 1980-talet. Vart femte år genomgår deltagarna en hälsoundersökning samt ett minnestest. Ett resultat från den är att det först är från 60-årsålder som det episodiska minnet börjar bli sämre."

Lugn - om du är över 60 år. Det är stora individuella skillnader. Till viss del är det genetiskt hur ditt minne fungerar när du blir äldre. Ungefär hälften av utvecklingen kan du påverka själv. Ge din hjärna utmaningar varje dag så slipper du bli mossig i förtid. Läs artikeln.

Ur tidningen Arbetsliv


ÄR DET IDAG DET GÄLLER?

Saknar du energi, motivation och lust? Fundera då på varför du egentligen vill vara bäst när det gäller.

  • Varför är det viktigt för dig.
  • Vad ger det dig?
  • På vilket sätt kommer det påverka dig?
  • Vad ska det leda till?

För Dig – inte i andras ögon, eller utifrån vad du tror att andra tänker om dig.

Bara du har svaret – tänk och känn efter. När du hittar svaren så kommer boosten. Då kommer ditt fokus, du kan stänga av störningar runt dig, tankarna är helt och hållet riktade på det som ligger framför dig. Kör!

 

S_120_80_dsc-0087-2

 


Eller också kommer du på att det inte var idag det gällde. Det är också ett värdefullt svar. Lägg då energin på något annat som är viktigt på riktigt för dig.

 


GLÖM BEACH 2018

Trött på käcka hälsotidningar med blanka sidor och vackra människor i slimmade träningskläder? Tre tips för den perfekta kroppen osv...Det här är inte ännu ett inlägg om hur du får en platt mage till beach 2018.

Din kropp är inte det som utvecklas mest vid fysisk aktivitet – det organ som påverkas mest av att du rör på dig är din hjärna. Senare års hjärnforskningen visar att motion och träning får nästan ofattbara positiva effekter på din hjärna. Så har du hittills inte kommit på en enda anledning att röra på dig så gör det för din hjärna.

Jag var igår på en spännande föreläsning med Anders Hansen, som skrivit boken Hjärnstark – jag säger det gärna igen, läs den om du inte redan gjort det!

 

S_72_100_hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna

 

Fysisk aktivitet verkar påverka alla tankemässiga förmågor, kreativitet, koncentration, minne, stresstolerans och Anders säger att det till och med verkar som vi blir smartare.

Redan från kring 25 års ålder börjar hippocampus, som bla är viktigt för ditt minne, att krympa med ca 1% per år – skrämmande. Det finns ett sätt att motverka det och tom "bli yngre" i hippocampus – fysisk aktivitet!

 

Fysisk aktivitet (promenader 5 dagar per vecka) har visat sig minska risken för demens med 40!!!

Jo - Den siffran kräver tre utropstecken!!!



Det handlar inte om blodsmak i munnen eller att hänga på anmälningsknappen för att få en plats till något långlopp, maraton eller ultratävling. Optimalt, enligt Anders, är tre dagar i veckan 45 minuter med någon form av pulshöjande aktivitet. Gör det du tycker är roligt.

Den aktivitet som är bra är den som blir av. Allt räknas!
Studier har till och med visat att barn som fick röra på sig i 4 minuter förbättrade sina kognitiva förmågor. Vill du lyssna på Anders Hansen så finns ett klipp här från en av hans föreläsningar

Och det här med stress då – när vi inte kan somna för det bara surrar i huvudet. Det finns en evolutionär förklaring till det. Stress betydde för "Hedenhös" fara för livet. Idag betyder inte en missad deadline att du kommer dö. Det vet tyvärr inte hjärnan. Regelbunden fysisk aktivitet lär oss att inte reagera på stark stress. Så även om det är fullt upp med livet så får vi, genom fysisk aktivitet, en mental krockkudde mot stressen och blir inte lika lätt sjuka. Den psykiska ohälsan har sedan juni 2011 ökat med 129%

Vi varken kan eller vill stoppa utvecklingen, men vi kan genom ganska enkla medel hantera hur vi påverkas av den. Din arbetsgivare, din chef kan uppmuntra och göra det möjligt. Du ser till att det blir av!

Dagens utmaning till dig - ta dagens möte som en walk & talk, ta trapporna upp till kontoret på fjärde våningen, plocka fram gåstavarna eller löpardojorna när du kommer hem.

 

Gör det du tycker är roligt - få upp pulsen lite idag.

S_120_60_20170817-055527-2


Gör det inte för beach 2018 gör det för din hjärna.