Coaching


Jag erbjuder kvalificerad och individuellt anpassad coaching för privatpersoner, idrottare, ledare och andra nyckelpersoner.

Som coach hjälper jag Dig att hitta Dina drivkrafter och definiera önskade resultat så att Du får ut maximalt av Dina resurser.

Jag ger Dig verktyg för hur Du sätter fokus på vad Du vill nå i livet istället för vad Du tror är möjligt att nå. Du kan skapa Din egen framtid.

Feedback från individuell coaching "Du ställde frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till. Jag har aldrig funderat på tidigare varför jag tänker som jag tänker eller förhåller mig till saker på det sättet, Tack!"

Chefscoaching är effektivt för att jobba på individuell nivå. De bästa cheferna skapar tillsammans de bästa förutsättningarna för företagets utveckling.

Coaching på distans. Jag använder mig av Skype. Telefon och mail fungerar som komplement.

Jag är internationell certifierad coach och licensierad mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Coaching

ÄR DET KÖRT NU?

Svaret är nej - inte ens om du är över 50 år. Det var det jag visste!

S_70_100_20170502-153233

"Många äldre är oroliga över att minnet ska fallera och tidigare har man trott att minneskapaciteten börjar försämras redan efter 20. Men det stämmer inte enligt Lars Nyberg. Han har studerat data från en stor befolkningsstudie i Umeå med 4500 deltagare som pågått sedan slutet av 1980-talet. Vart femte år genomgår deltagarna en hälsoundersökning samt ett minnestest. Ett resultat från den är att det först är från 60-årsålder som det episodiska minnet börjar bli sämre."

Lugn - om du är över 60 år. Det är stora individuella skillnader. Till viss del är det genetiskt hur ditt minne fungerar när du blir äldre. Ungefär hälften av utvecklingen kan du påverka själv. Ge din hjärna utmaningar varje dag så slipper du bli mossig i förtid. Läs artikeln.

Ur tidningen Arbetsliv


ÄR DET IDAG DET GÄLLER?

Saknar du energi, motivation och lust? Fundera då på varför du egentligen vill vara bäst när det gäller.

  • Varför är det viktigt för dig.
  • Vad ger det dig?
  • På vilket sätt kommer det påverka dig?
  • Vad ska det leda till?

För Dig – inte i andras ögon, eller utifrån vad du tror att andra tänker om dig.

Bara du har svaret – tänk och känn efter. När du hittar svaren så kommer boosten. Då kommer ditt fokus, du kan stänga av störningar runt dig, tankarna är helt och hållet riktade på det som ligger framför dig. Kör!

 

S_120_80_dsc-0087-2

 


Eller också kommer du på att det inte var idag det gällde. Det är också ett värdefullt svar. Lägg då energin på något annat som är viktigt på riktigt för dig.

 


GLÖM BEACH 2018

Trött på käcka hälsotidningar med blanka sidor och vackra människor i slimmade träningskläder? Tre tips för den perfekta kroppen osv...Det här är inte ännu ett inlägg om hur du får en platt mage till beach 2018.

Din kropp är inte det som utvecklas mest vid fysisk aktivitet – det organ som påverkas mest av att du rör på dig är din hjärna. Senare års hjärnforskningen visar att motion och träning får nästan ofattbara positiva effekter på din hjärna. Så har du hittills inte kommit på en enda anledning att röra på dig så gör det för din hjärna.

Jag var igår på en spännande föreläsning med Anders Hansen, som skrivit boken Hjärnstark – jag säger det gärna igen, läs den om du inte redan gjort det!

 

S_72_100_hjarnstark-hur-motion-och-traning-starker-din-hjarna

 

Fysisk aktivitet verkar påverka alla tankemässiga förmågor, kreativitet, koncentration, minne, stresstolerans och Anders säger att det till och med verkar som vi blir smartare.

Redan från kring 25 års ålder börjar hippocampus, som bla är viktigt för ditt minne, att krympa med ca 1% per år – skrämmande. Det finns ett sätt att motverka det och tom "bli yngre" i hippocampus – fysisk aktivitet!

 

Fysisk aktivitet (promenader 5 dagar per vecka) har visat sig minska risken för demens med 40!!!

Jo - Den siffran kräver tre utropstecken!!!



Det handlar inte om blodsmak i munnen eller att hänga på anmälningsknappen för att få en plats till något långlopp, maraton eller ultratävling. Optimalt, enligt Anders, är tre dagar i veckan 45 minuter med någon form av pulshöjande aktivitet. Gör det du tycker är roligt.

Den aktivitet som är bra är den som blir av. Allt räknas!
Studier har till och med visat att barn som fick röra på sig i 4 minuter förbättrade sina kognitiva förmågor. Vill du lyssna på Anders Hansen så finns ett klipp här från en av hans föreläsningar

Och det här med stress då – när vi inte kan somna för det bara surrar i huvudet. Det finns en evolutionär förklaring till det. Stress betydde för "Hedenhös" fara för livet. Idag betyder inte en missad deadline att du kommer dö. Det vet tyvärr inte hjärnan. Regelbunden fysisk aktivitet lär oss att inte reagera på stark stress. Så även om det är fullt upp med livet så får vi, genom fysisk aktivitet, en mental krockkudde mot stressen och blir inte lika lätt sjuka. Den psykiska ohälsan har sedan juni 2011 ökat med 129%

Vi varken kan eller vill stoppa utvecklingen, men vi kan genom ganska enkla medel hantera hur vi påverkas av den. Din arbetsgivare, din chef kan uppmuntra och göra det möjligt. Du ser till att det blir av!

Dagens utmaning till dig - ta dagens möte som en walk & talk, ta trapporna upp till kontoret på fjärde våningen, plocka fram gåstavarna eller löpardojorna när du kommer hem.

 

Gör det du tycker är roligt - få upp pulsen lite idag.

S_120_60_20170817-055527-2


Gör det inte för beach 2018 gör det för din hjärna.

 

 

 



ATT GÖRA SKILLNAD

Jag står bredvid en av mina elever och kikar upp på henne där hon sitter på sin häst. Jag frågar

"Vad gjorde du idag som var riktigt bra?"
Hon ser helt avslappnad ut och hon ger mig så mycket energi bara genom att le och berätta hur hon känner efter dagens lektion. Innan hon satt upp på hästen var hon spänd, stressad och orolig. Hon började med att säga att

"Idag är han inte på humör."
Ett sätt att förbereda sig om det inte skulle gå bra. Dåliga erfarenheter sätter sig som ett mentalt klister. Hon har dessutom en kronisk sjukdom som gör att hon går med ständig smärta. Hon nämner inget om smärtan när jag frågar hur det känns efter lektionen. Fokus flyttat - Feel good!

 

S_120_40_haestben

 

Människors utveckling – en fantastisk förmån att få vara en del av. Uttrycket "Att göra skillnad" har det nästan gått inflation i. För mig betyder det här att göra skillnad. Att någon mår lite bättre, är stolt över sina egna framsteg och sig själv, ser framåt och är motiverad att ta ytterligare steg. Jag har fått vara med och bidra till stegen framåt. Jag har inte gått före och visat vägen, den hittar människor själva. Jag har gått brevid – pushat, stöttat, tröstat, skrattat – ibland gråtit tillsammans med personen. Det är inte farligt att visa känslor när någon har det extra svårt. Vissa menar att det inte är professionellt om man jobbar som coach eller ledare. För mig är det precis tvärtom. Jag är bara människa.

Det behöver inte vara så svårt. Se individen där hen är. Är du ledare har du en fantastik möjlighet att få vara med på resor du aldrig skulle få uppleva på egen hand. Jag har sett och varit med om det så många gånger – när gnistan kommer, när människor vågar, när de tror, förstår och accepterar att de kan – och sedan visar det.

Lyssna – vad är rätt för den här personen? Inget quick-fix – vad är det som är så bråttom? Människor ska hålla över tid. Det är genom varje enskild individ vi bygger hållbara företag och ett hållbart samhälle. Världen blir lite bättre för varje människa du följer längs vägen. Fråga vad de gjort idag som de är riktigt nöjda med, stolta över, som de tar med sig vidare.

Det är som en drog – jag blir hög av att se andra utvecklas. Jag är lyckligt lottad och tacksam för allt jag lär mig av andra - varje dag.

"Vad betyder "att göra skillnad" för dig?"


GIGO