Inspirationsföreläsning


Vill ni ha en inpirerande föreläsning där ni samtidigt får verktyg som ni kan använda i vardagen, på arbetet, på träningen, på matchen ...

PE Sustainable erbjuder föreläsningar, inspirationsdagar och kurser om mental träning för företaget, kompisgänget eller föreningen.

Praktiska övningar blandas med teori, som bygger på forskning kring vad som händer i din hjärna.

Mer om innehållet - klicka på länken

Med målet i sikte och konsten att hålla sig på banan


Från bloggen inom Inspirationsföreläsning

Jag kan bli vad som helst....

...så tänker barn.

Jag ler när jag läser artikeln i dagens Corren om Tora, 5 år, som bestämde sig för att hälsa på sin kompis Olle. Det var bara det att det var mitt i natten och ingen visste att hon smög ut - fast hon hade faktiskt berättat om sina planer.

Tänk om vi som vuxna kunde ha lite mer av barns inställning till saker och ting

  • Sätt upp ett tydligt mål  - Att träffa Olle och leka med honom och visa honom sin glittertejp.
  • Gör en plan för hur du ska ta dig dit - Jag tar cykeln och tar självklart på hjälmen. "Annars kan man slå sig när man ramlar" Vi träffas vid Ikea.
  • Veta när du är framme? -  Olle ger sin hemliga signal o skriver Olle stort på dörren.
  • Låt dig inte nedslås om det blir hinder på vägen - Punka på Toras cykel, "Det gick lätt som en plätt"
  • Lär dig av misstagen se det inte som ett misslyckande om du inte kommer hela vägen - "Det var två som hittade mig och sa att jag inte fick cykla mer" Till sommaren blir det polis- och dinosuriekalas med poliserna som gäster.
  • Tro på din förmåga - "Alla jobb verkar jätteroliga, jag kan bli vad som helst"

S_120_67_20160407-092224

Tänker Tora rymma igen? Nää ...det var lite tråkigt att vara själv.


Superladda dig

Troligen är du som de flesta andra - du underskattar din förmåga att förändras till det du vill bli. Har du försökt med små steg, en sak i taget?

Glöm det!

Nu visar en studie som pågick under endast sex veckor att det bästa sättet är att köra "all in" och jobba på att få bättre fysik samtidigt som du jobbar med psyket. Förbättringar uppmättas på

  • arbetsminnet
  • självkänslan
  • nöjdhet med livet
  • flexibilitet
  • styrka
  • utfall på standardiserade test
  • fokusering
  • uthållighet
  • humör

Nu körde de rätt hårt med deltagarna i studien, 6 veckor 5 timmar per dag med fysiska och mentala övningar. Det kanske du inte har tid med, eller kanske ska du satsa på det till sommaren?

S_100_100_colored-ascent-arrow-spiral-shape-concept-growing-63692697

"Our intervention extended this logic by helping people make progress in many ways, which can create an upward spiral where one success supports the next."

Dr Mrazek

 

Studien finns publicerad i journal Frontiers in Human Neuroscience (Mrazek et al., 2016).


Här är ett snabbtest där du kan se hur din hjärna mår

Stå med ögonen öppna och lyft ditt ena ben rakt ut framför dig. Ta tiden på hur länge du kan hålla balansen. Prova två gånger och notera den längsta tiden. Klarar du minst 20 sekunder så kan du andas ut.

En studie visade att personer som inte kunde hålla balansen minst 20 sekunder i större utsträckning hade blödningar eller skador på hjärnan.

Testet visade också att de kognitiva förmågorna tex minne, problemlösning, multitaskingförmåga, var bättre hos de med bättre balans.

"Individuals showing poor balance on one leg should receive increased attention, as this may indicate an increased risk for brain disease and cognitive decline."

Jag tyckte mest det blev jobbigt för benet - men vad det tyder på framgår inte av studien.

 

S_85_100_skaermklipp

Önskar alla en riktigt härlig påsk!

 

Studien finns publicerad i the American Heart Association's journal Stroke och leddes av Dr. Yasuharu Tabara.


Pretty freakin´ weird

Du har säkert många gånger hört tals om Placeboeffekten. Här kommer en kort film om hur fantastisk stark vår egen tro är.

 

S_120_56_placebo

 

Och om du då tänker steget längre. Om du nu själv i så hög grad kan påverka hur ett piller fungerar, hur skulle du då inte kunna påverka hela ditt liv. Allt börjar med tanken! Förutsättningarna ökar att det går bra om du tror att det ska gå bra.

Eller låter du dina tankar stjälpa dig istället för att hjälpa dig? Det finns ju något som kallas Nocebo också dvs om du inte tror pillret hjälper så gör det inte det.

Så ta Mr Placebo i hand och lär dig använda dig av tankens och viljans kraft. Det är du själv helt och fullt som väljer dina tankar så ta dig en stund och reflektera över vad som händer i ditt huvud;

  1. Vad säjer du till dig själv?
  2. Vilka tankar dominerar i ditt huvud?
  3. I vilken grad låter du dina tankar styras av yttre omständigheter?

Kursserie 3 x 2 timmar mental träning "Besegra dina rädslor"

De flesta som håller på med hästar har någon gång blivit rädda och för en del sitter känslan väldigt djupt. Det kan vara efter en olycka, att du trillat av, blivit sparkad eller något annat. För många finns det inte ens någon förklaring – det bara sitter där i huvudet och du kan inte bli av med rädslan.

Du ska upp på hästen - får hjärtklappning, blir spänd, andningen hamnar uppe i bröstet, du får ont i magen och blir arg eller ledsen. När du väl kommit upp är du på helspänn och tänker på allt som kan hända, att hästen kommer bli rädd, kasta av dig osv – Känner du igen dig?

Genom mental träning kan du öka förmågan att hantera rädsla, stress, oro, nervositet, ilska och istället få lugn, säkerhet och trygghet.

Jag erbjuder under våren en kursserie 3 x 2 timmar i mental träning under temat Besegra dina rädslor

Infoblad PDF för utskrift

S_120_80_img-3158

Lite av innehållet:

  • Vad är Mental träning och hur kan du använda det?
  • Mental grundträning – muskulär- och mental avslappning
  • Självbildsträning - Stärk din självbild – Hur förväntningar/inre bilder/"självvalda sanningar" styr ditt beteende. Lita på dina resurser - du kan!
  • Målbildsträning och målprogrammering genom mental träning. Hur gör du? Från enkla mentala förberedelser till att formulera och jobba mot dina egna djärva mål.
  • Attitydträning - Kontrollera dina känslor genom mental träning
  • Teori från forskning, som gör att du förstår vad som faktiskt händer i huvudet, blandas med mycket praktiska övningar.

• Datum
o 2 april
o 23 april
o 7 maj
• Linköping Vidingsjö Motionscentrum (Östergötlands Idrottsförbund) Karta
• Samtliga tillfällen är mellan 9.30-11.30.
• Tillfällen bygger på varandra och du får övningar att jobba med hemma mellan respektive tillfälle.

Anmäl dig via kontaktformuläret alternativt till 0706-545459

Kostnad 950 kr/person för hela kursserien

Betalas till Bankgiro 664-8455 senast 2 mars.