Coaching


Jag erbjuder kvalificerad och individuellt anpassad coaching för privatpersoner, idrottare, ledare och andra nyckelpersoner.

Som coach hjälper jag Dig att hitta Dina drivkrafter och definiera önskade resultat så att Du får ut maximalt av Dina resurser.

Jag ger Dig verktyg för hur Du sätter fokus på vad Du vill nå i livet istället för vad Du tror är möjligt att nå. Du kan skapa Din egen framtid.

Feedback från individuell coaching "Du ställde frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till. Jag har aldrig funderat på tidigare varför jag tänker som jag tänker eller förhåller mig till saker på det sättet, Tack!"

Chefscoaching är effektivt för att jobba på individuell nivå. De bästa cheferna skapar tillsammans de bästa förutsättningarna för företagets utveckling.

Coaching på distans. Jag använder mig av Skype. Telefon och mail fungerar som komplement.

Jag är internationell certifierad coach och licensierad mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Coaching

Brukar du skrika åt dina medtrafikanter?

Idag gjorde jag det. Mycket trafik på motorvägen och en kvinna i en liten röd bil kastar sig in mitt framför mig så jag får ställa mig på bromsen.

Jag blir rädd och jag skriker riktigt fula ord som inte ska skrivas här.

Vad hände med mig när jag "tillät" denna reaktion hos mig själv? Jag blev upprörd, arg och det tog energi. Dvs inget som skapade något positivt. Och inte hörde hon mig heller. Dvs helt i onödan hela reaktionen.

Men....jag jag kom på mig själv mer eller mindre direkt och fick ett ypperligt tillfälle att träna på att ta kontroll över mina tankar och återfå lugnet. Knöt handen, tog ett djupt andetag och slappande sedan av. Log åt mig själv.

S_120_80_image

Jädrar va bra det är med mental träning, prova du också. Jag berättar gärna mer, hör av dig.


Är Du lycklig?

Det är stor skillnad på att vara lyckad i andras ögon och i att känna sig lycklig. Det är bara Du som vet vad Din lycka är. Ta tag i livet annars tar livet tag i Dig - minuterna blir till timmar som blir till dagar som blir till veckor som blir till år.....Lev nu!

S_116_100_lennon-lycka

Sluta älta det förflutna. Varje minut Du ägnar åt att älta det som hänt stjäl Du en minut från Din egen framtid.

  • det som Du tycker Du borde ha gjort - det kan Du inte göra något åt.
  • det som Du tycker Du misslyckades med - det kan Du lära något av, misstag är avgörande för att Du utvecklas.

Se till att ta kommandot över Ditt liv och bestäm själv hur det ska se ut i framtiden.

Om Du idag fick veta att Du endast hade ett år kvar att leva

  • Vad skulle Du fortsätta med?
  • Vad skulle Du sluta med?
  • Vad skulle Du börja med?

Idag är första dagen på resten av Ditt liv

Tiden är nog det enda som är rättvist. Vi har alla fått 24 timmar per dygn. För att nå Din dröm och Din egen lycka måste Du avsätta tid. Bli inte en av dem som skjuter på att njuta av livet tills det är för sent.

  • Fundera på hur Du investerar i Dina timmar?
  • Om Du säger att något är viktigt för Dig - hur mycket tid ägnar Du åt det?

Mycket är dessutom gratis att njuta av bara Du ger det tid.

Lycka är inte en plats Du kommer fram till utan ett tillstånd Du skapar själv.

Du är varmt välkommen att kontakta mig när Du bestämt Dig för att Du vill börja Din resa. Jag coachar Dig gärna längs vägen.

Önskar er alla en underbar fredag och en fin nationaldag!

 

"Det handlar om passion att nå målen - som organisation, ledare och individ.

Längs vägen - tänk rätt, handla rätt, lev rätt"


När blev Du förbannad senast?

Blev Du arg, stressad, upprörd, irriterad när

  • Idioten i bilen framför aldrig åkte ut i rondellen
  • Barnen var kinkiga och inte ville ta på sig kläderna när Du var sen i morse
  • Du välte ut mjölkpaketet vid frukosten
  • Toapappret var slut och ingen hade bytt rulle
  • Du inte hittade någon ledig parkeringsplats och Du var redan sen till mötet
  • Kunden hade klagomål på leveransen
  • Ingen lyssnade på Dig på mötet

Känner Du igen Dig?

Ingen go känsla, eller hur?

Hur vi själva upplever en viss situation påverkar vilka känslor och tankar som väcks och vilka hormoner som frisätts.

Neuroeconomist Paul J Zaks forskning om oxytocinet har visat att det motverkar hormonerna kortisol och adrenalin, hormoner som frisätts vid stress och hot om konflikt. Misstänksamhet, negativa bilder av andra och en dömande attityd, är beteenden som ökar kortisolmängden. Ett överskott av kortisol över tid orsakar orkeslöshet, sömnsvårigheter och hjärt- och kärlsjukdomar osv.

... och vad har det med mental träning och coaching att göra?

Genom mental träning kan Du lära Dig att ta kontroll över Dina känslor.

Du ska jämföra mental träning med fysisk träning. Börjar Du löpträna idag så räknar Du knappast med att Du har bättre kondition redan i morgon och inte behöver träna mer.

Dvs den mentala träningen behöver vara systematisk genom att den är;

  • Strukturerad i ett antal olika faser
  • Pågår över en längre tid
  • Genomförs kontinuerligt

Genom coaching kan jag lära Dig hur det går till. Eller varför inte jobba med hela arbetslaget för att få alla att prestera bättre.

S_98_100_arg

Hör av Dig så får Du veta mer.


Fånga den rätta känslan

Tips 2

Vad vill Du ha för känsla?

  • Glad när Du känner Dig ledsen?
  • Lugn när Du är nervös eller frustrerad?
  • Modig när Du känner Dig feg?

Visst vore det härligt att kunna plocka fram den där goa känslan när Du själv bestämmer.

Den muskulära avslappning som Du nu har jobbat med under två veckor kommer nu till nytta. För att hitta rätt "feeling" är det till god hjälp att vara avspänd.

Då kör vi...

Bestäm vilken känsla Du vill ha. Jag tar glad som exempel här.

Ta några djupa andetag ända från tårna, knyt en hand hårt..

...andas med magen och slappna av muskulärt som Du lärt Dig tidigare.

Tänk nu tillbaka på en situation när Du var riktigt glad ...och då menar jag RIKTIGT GLAD!

S_104_100_smiley-2

  • Vad ser Du framför Dig?
  • Är det stillbilder eller som en film
  • Svart/vitt eller färg, vad för färger?
  • Vad hör Du?

Tänk Dig nu att Du har en volymkontroll och en kontroll där du kan öka storleken på bilden och styrkan på färgerna. Dra på rejält!

Lev Dig tillbaka in i känslan.

Försök hitta så många situationer som möjligt som Du kan koppla till den här euforiska glädjekänslan.

Upprepa detta så ofta Du kan under två veckor samtidigt som Du fortsätter med den muskulära avslappningen och andningen. Du kan tex göra det när du väntar på att det ska slå om till grönt vid trafikljuset, i kassakön mm mm

Avsluta dagen med denna känsla innan Du somnar så Du har den goa känslan med dig in i sömnen....hjärnan jobbar för fullt då också.

Bestäm också att Du ska vakna med den här känslan på morgonen.

S_120_64_puh

Go for it!


Tips 1 ½ - Bli Din egen bästa coach

Hur känns det? Hur går det med den muskulära avslappningen som jag skrev om tidigare?

>> Tips 1 Bli Din egen bästa coach

Du bestämde Dig för att ge det en chans och träna under minst två veckor med start den 4 maj. Du kanske ligger lite som på nålar, tankar far igenom huvudet på alla "måsten" och "borden" och nån gång kanske Du tom somnat.

Det är helt ok - bara släpp förbi tankarna, låt dem passera och lägg ingen energi på det och känn dig glad för att Du fick en powernap om Du råkade somna. Det som hände var att Du kom ner i riktigt djup avkoppling vilket är riktigt bra .

Det är ett antal dagar kvar till Tips 2 - som kommer handla om "Bli Din egen bästa coach med den rätta känslan".

För att den muskulära avslappningen ska bli superbra inför nästa steg så får Du här ett halvtidstips

Tips 1½ - Börja andas

Ja att Du andas förstår jag - men nu ska Du börja andas på rätt sätt också. Är Du stressad så har Du troligen en andning som ligger högt upp i bröstet. Detta händer också när Du blir nervös, arg, frustrerad osv. Genom att lära Dig andas ner i magen så ger Du kroppen en chans till naturlig avslappning.

Varje lunga innehåller ca 400 miljoner lungblåsor. Lungblåsorna täcker nästan en hel fotbollsplan om de vecklas ut och lungblåsorna behöver hjälp av diafragman för att prestera på topp.

S_76_100_lung-facesInnan Du börjar Din träning med den muskulära avslappningen nästa gång.

Börja med att verkligen känna efter hur Du andas. Är det uppe i bröstkorgen eller nere i magen?

Spänn nu ut magen men fortsätt att andas - då hamnar andningen uppe i bröstkorgen

Slappna av och flytta andningen ner i magen. Ta riktigt djupa andetag genom näsan, ta i ända nere från tårna. Bra! Här ska Din andning vara.

Gör om dessa djupa lugna andetag genom näsan några gånger innan Du börjar övningarna med muskelavslappningen.

Och avsluta också med några sköna djupa andetag när Du är klar med övningarna.