Coaching


Jag erbjuder kvalificerad och individuellt anpassad coaching för privatpersoner, idrottare, ledare och andra nyckelpersoner.

Som coach hjälper jag Dig att hitta Dina drivkrafter och definiera önskade resultat så att Du får ut maximalt av Dina resurser.

Jag ger Dig verktyg för hur Du sätter fokus på vad Du vill nå i livet istället för vad Du tror är möjligt att nå. Du kan skapa Din egen framtid.

Feedback från individuell coaching "Du ställde frågor som gjorde att jag var tvungen att tänka till. Jag har aldrig funderat på tidigare varför jag tänker som jag tänker eller förhåller mig till saker på det sättet, Tack!"

Chefscoaching är effektivt för att jobba på individuell nivå. De bästa cheferna skapar tillsammans de bästa förutsättningarna för företagets utveckling.

Coaching på distans. Jag använder mig av Skype. Telefon och mail fungerar som komplement.

Jag är internationell certifierad coach och certifierad Mental training practitioner via Skandinaviska Ledarhögskolan.

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Coaching

Tips 1 ½ - Bli Din egen bästa coach

Hur känns det? Hur går det med den muskulära avslappningen som jag skrev om tidigare?

>> Tips 1 Bli Din egen bästa coach

Du bestämde Dig för att ge det en chans och träna under minst två veckor med start den 4 maj. Du kanske ligger lite som på nålar, tankar far igenom huvudet på alla "måsten" och "borden" och nån gång kanske Du tom somnat.

Det är helt ok - bara släpp förbi tankarna, låt dem passera och lägg ingen energi på det och känn dig glad för att Du fick en powernap om Du råkade somna. Det som hände var att Du kom ner i riktigt djup avkoppling vilket är riktigt bra .

Det är ett antal dagar kvar till Tips 2 - som kommer handla om "Bli Din egen bästa coach med den rätta känslan".

För att den muskulära avslappningen ska bli superbra inför nästa steg så får Du här ett halvtidstips

Tips 1½ - Börja andas

Ja att Du andas förstår jag - men nu ska Du börja andas på rätt sätt också. Är Du stressad så har Du troligen en andning som ligger högt upp i bröstet. Detta händer också när Du blir nervös, arg, frustrerad osv. Genom att lära Dig andas ner i magen så ger Du kroppen en chans till naturlig avslappning.

Varje lunga innehåller ca 400 miljoner lungblåsor. Lungblåsorna täcker nästan en hel fotbollsplan om de vecklas ut och lungblåsorna behöver hjälp av diafragman för att prestera på topp.

S_76_100_lung-facesInnan Du börjar Din träning med den muskulära avslappningen nästa gång.

Börja med att verkligen känna efter hur Du andas. Är det uppe i bröstkorgen eller nere i magen?

Spänn nu ut magen men fortsätt att andas - då hamnar andningen uppe i bröstkorgen

Slappna av och flytta andningen ner i magen. Ta riktigt djupa andetag genom näsan, ta i ända nere från tårna. Bra! Här ska Din andning vara.

Gör om dessa djupa lugna andetag genom näsan några gånger innan Du börjar övningarna med muskelavslappningen.

Och avsluta också med några sköna djupa andetag när Du är klar med övningarna.


Vad är Normal?

Ibland säjer vi att en person inte är normal. Vad menar vi då egentligen? Och vem kan definera vad en normal person är. Personer med diagnoser få en stämpel på sig att de inte är normala. Idag verkar det dock ha blivit en explosion av att sätta en etikett på barn och ungdomar så fort de beter sig lite annorlunda.

Men något håller på att hända, fler och fler lyfter fram dessa individer som framtidens entreprenörer och innovatörer. Härligt om det i framtiden kan bli en merit att skriva in i sin CV vilken diagnos man har.

Lyssna här

>> Intervju med överläkare Simon Kyaga om tolerans, innovation och kreativitet

...och kolla här vad Isabella Lövengrip tänker säja till sin son "Om Gillis frågar när han blir äldre vad ADHD är så ska jag säga att det är som att jämt ha turbo-knapp att trycka på (fast ibland trycker den på sig själv utan att man vill) ... det är lite utav en superhjälte-kraft helt enkelt!"

>> ADHD & mamma

S_120_66_isabella

Vi är kanske rädda för det som är annorlunda men kan vi istället betrakta det med nyfikenhet så lovar jag att det kommer öppna upp för nya fantastiska upplevelser. Einstein då och Richard Branson idag - två personer som betraktas som lite smått galna men vi kan nog vara överens om att utan dem hade världen varit betydligt fattigare.

Att Richard Branson dessutom bjuder på tio bra citat om positivitet gör inte saken sämre

>> My top 10 quotes on positivity

S_120_70_richard-smile-up


Kläderna styr hjärnan

Till och med Dina kläder förändrar hur Du ser på världen. Läste precis en intressant artikel om att forskare i USA har undersökt försökspersonernas tankebanor i förhållande till hur formellt klädd man är. Forskarnas slutsats är att det dagliga valet av klädseln påverkar kognitionen och hur man tolkar objekt, människor och händelser.

S_120_60_kostym-stocksnap

Ja, vi vet väl alla hur det känns när vi kommer på fest och har "fel" kläder på oss. Oavsett om Du är för uppklädd eller inte känner Dig tillräckligt fin så kan det påverka hur roligt det blir på festen.

Men nu när Du börjat att "Bli Din bästa coach" behöver det aldrig hända igen. Jag kommer lära Dig hur lite längre fram med fler tips.

Men....jobba först vidare med Din muskulära avslappning.

Här är länk till artikeln om Du vill läsa hela

>> Hjärnans sätt att jobba...


Bli Din egen bästa coach!

Har Du inte möjlighet att gå till en certifierad coach?

Ok det är inte kört – jag kommer i min blogg ge Dig ett antal tips hur Du kan jobba med att coacha Dig själv genom mental träning.

Vi börjar Din resa idag - Håll tillgodo!

Först av allt vad är Mental träning?

Det finns lååååånga och komplicerade förklaringar och definitioner, men för att du inte ska sluta läsa redan här så förklarar jag det kort och gott med.

Spänn av och skapa en inre bild av ditt mål.

Då börjar vi...

Tips 1 - Muskulär avslappning

Nu kommer den del som många tycker är jobbig, så det är bara att bestämma sig. Ge inte upp innan Du ens har börjat. Det är ingen "quick fix". Hjärnan skiljer inte på fantasi och verklighet när Du är avspänd – så därför måste Du börja här.

En del av er kommer få "flashbacks" från gymnastiken i skolan när ni efter lektionen låg på golvet och spände en kroppsdel i taget för att därefter slappna av. Precis så ska Du göra!

Sätt gärna på någon soft, lugnande musik i bakgrunden.

  • Sätt Dig eller lägg Dig ner bekvämt
  • Börja med att spänna vänster hand hårt samtidigt som Du tar ett djupt andetag och håller andan...håll andan...
  • Andas ut och slappna av i handen
  • Känn efter hur skillnaden känns mellan spänning och avslappning
  • Spänn sedan båda armarna så hårt Du kan
  • Slappna av i armarna
  • Känn efter hur skillnaden känns mellan spänning och avslappning
  • Fortsätt med på samma vis med
  • Mage (spänn ut magen)
  • Ansikte (skrynkla ihop till en grimas)
  • Käkar (bit ihop)
  • Fötter (pressa tårna uppåt)
  • Ben (pressa ner mot underlaget)
  • Axlar (lyft upp mot öronen)

Vips Du är på väg.

S_120_90_relax-leonessa

För att träningen ska få effekt rekommenderar jag att Du tränar minst 4 dagar per vecka under minst två veckor.

De här veckorna kommer göra att Du blir medveten om Dina egna spänningar. Du lär Dig att känna hur det är att vara spänd och hur det är att vara avspänd – vi börjar med musklerna.

Tycker Du det är svårt så finns det inspelade program som Du kan köpa och ladda ner som ljudfiler alt skicka efter som CD. Jag rekommenderar programmet "Avspänning" som finns att beställa här

>> Avspänning


The sky is the limit

En del människor upplever vi som mer optimistiska än andra.

Är Du en av dem? Om inte....

Du kan jobba på att få en mer optimistisk grundsyn. Att vara optimist betyder inte att det är klarblå himmel och solsken varje dag. Jag vill mer se det som ett förhållningssätt där Du har ett perspektiv där Du själv tar kontroll över Dina tankar, "gillar läget" och bestämmer Dig för vilka möjligheter som finns.

Grundaren av Positive Psychology, Martin Seligman, har forskat mycket inom området och det han talar om är inte blind optimism utan optimism med öppna ögon. Att ha förmågan att använda pessimismens känsla av verkligheten när Du behöver det, utan att fastna i ältande och pessimismens mörka sida. Om Du vill göra en djupdykning i optimismens tankar kan Du börja med boken "Verklig Lycka - en grundbok i positiv psykologi"

Det är inte rikedom, skönhet och intelligens som gör oss lyckliga. Forskning visar att mer lycka leder till högre produktivitet och högre inkomst. Optimister lever ett friskare och längre liv. Optimistiska människor lever i genomsnitt sju till tio år längre än andra. De delar av hjärnan som är aktiva när vi tänker oss positiva framtidsscenarier är desamma som tonas ner vid depression.

Här är en artikel som har några år på nacken med ett talande citat

>> "Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom"

Se till att komma i kontakt med Dina styrkor. Är det svårt, börja med att lura hjärnan. Sätt en blyertspenna på tvären mellan läpparna, för att hålla fast den åker mungiporna upp.

S_104_100_smiley

Kombinera optimism med acceptans av det liv Du har fått och "the sky is the limit". Forskningen visar att hjärnan tror på kroppen. Om du ler, då kan det ju inte vara så farligt. Och ja, det fungerar även om leendet är falskt.

Börja ditt optimistiska liv idag?