4 tips - stressa mindre & prestera bättre


Bara använd din hjärna på ett smart sätt, dvs utnyttja vad din hjärna är bra resp dålig på. Här kommer 4 superenkla tips som gör att du kommer hem med energi efter en dag på jobbet, där du fått mycket gjort.

1. Gör det som är mest krävande först, när hjärnan är som allra mest på hugget dvs på morgonen. Det där samtalet som du dragit dig för, den där rapporten du ska skriva. Så bestäm dig för att lämna inkorgen i mailen oöppnad och ta den senare.

2. Gör en fyrfältare som stöd för att prioritera. Prioritera kräver energi av hjärnan samtidigt som, när det är gjort sparar energi som annars går åt även till det som inte är viktigt och bråttom. Du hjälper hjärnan att fokusera och släppa tankarna på inte bråttom/inte viktigt, som annars ligger där och skvalpar.

 

S_120_62_skaermklipp

 

3. Och så var det det där med att försöka multitaska. Har du inte redan fattat det så tar det enorm energi för hjärnan att skifta fokus från än det ena än det andra. Fokusera på en uppgift i taget.

4. Anteckna, gör minneslistor. Då slipper du slösa tankekraft på att tänka på att du ska komma ihåg att du inte får glömma bort att göra det och det och det. Listor är verkligen underskattat. Om du får eller ger information, anteckna/ge stödanteckningar till åhörarna. Skriv helst för hand om du antecknar då kommer du lättare ihåg den infromation du fått.

 

Tipsen bygger på David Rocks teorier kring den senaste hjärnforskningen. David Rock är grundare av Neuroleadership Institute. Han har bla skrivit boken Hjärnan på jobbet - lugnare smartare, effektivare.
Boken tar upp ämnen som

  • varför hjärnan blir så ansträngd av stress
  • varför det är svårt för oss att ändra beteendemönster
  • hur vi kan få ut mesta möjliga av våra mentala resurser
  • hur koncentration och uppmärksamhet kan bidra till en positiv förändring i hjärnan
  • vad som bidrar till energi, effektivitet och produktivitet i arbetet

Publicerat: 2016-02-05