Mental träning


Mental träning handlar om att välja mål för framtiden, att tro på sig själv och att på bästa sätt använda sina inneboende resurser. Jag hjälper Dig med de rätta teknikerna. Jag lovar Dig en spännande resa med många nya insikter.

Mental träning/Psychological Skills training (PST) innebär en systematisk och kontinuerlig träning av mentala färdigheter såsom; koncentration, stresshantering, kontroll över tankar, känslor och beteende, självförtroende mm. När du blir medveten om din egen tankeprocess förändrar du tom din hjärna.

Jag erbjuder mental träning för såväl enskilda individer som grupper.

Psychological Skills Training for Managers (PST4M)

Psycholigical Skills Training for Groups (PST4G)

Jag är internationell certifierad coach och licensierad Mental tränare via Skandinaviska Ledarhögskolan.

 

S_100_100_logo-icc


Från bloggen inom Mental träning

Vi visste inte att det var omöjligt...

...Så vi klarade det!

 

Just så - Våra hjärnor sätter begränsningar utifrån vad vi sett andra göra, vad vi tror oss själva vara kapabla till, vad andra säjer är möjligt osv.

Många har hört talas om "drömmilen" och Roger Bannister. Roger Bannister var 1954 den första som sprang en engelsk mile på under 4 mi. Innan han gjorde "drömmilen" ansågs det omöjligt.

Det mest otroliga i historien vad det som hände efteråt då plötsligt en hel drös sprang under 4 minuter - "Bannistereffekten" var ett faktum.

>> Bannister 1954

Du kan också bli en "Bannistermänniska" - programmera din hjärna med det du vill nå och du kommer lyckas.

S_73_100_roger-bannister-yaxsa

Det enda vi vet är att det är omöjligt att säja omöjligt om framtiden!


Släpp iväg hjärnan till gymmet!

Det är mer än kroppen du behöver hålla i trim. Det låter väl fantastiskt att du med hjälp av mental träning kan styra över dina handlingar och din framtid genom att programmera hjärnan och sätta på autopiloten. Jo, det är faktiskt sant!

Vi har alla vanor och beteenden som går med automatik utan att vi reflekterar eller är medvetna om det. Mycket är säkert bra men vissa kanske inte gagnar vare sig dig eller din omgivning.

Känner du igen dig?

  • Du blir irriterad för att du ställt dig i "fel" kassakö
  • Du svär över bilisten framför dig som åker alldeles för långsamt
  • Du blir galen över alla skor som ligger slängda innanför dörren när du kommer hem
  • Du får handsvett när du ska hålla ett tal på en god väns födelsedag
  • Du blir nervös och får hjärtklappning när du ska ha ett allvarligt samtal med en medarbetare eller med din chef
  • Du blir skräckslagen av en liten ofarlig spindel

Du kan säkert göra listan längre men jag tror du fattat...

Så hur gör jag undrar du säkert nu.

För att mental träning ska få riktigt bra effekt är det viktigt att du sänker din "grundspänning" dvs Muskulär avslappning för att därefter gå vidare med Mental avslappning, Självbildsträning och sist Målbildsträning. Med hjälp av dina tankar och känslor skapar du en inre bild av det du vill uppnå. Använd din fantasi! Du får kontroll över dina känslor och ditt beteende och tränar positiva känslor och beteenden.

Det bästa av allt - du kan ligga på sängen och träna hjärnan utan att bli det minsta anfådd och sedan bara händer det.

S_85_100_hjarna-pa-gymmet

Är du inte övertygad - fråga då varför alla idrottare på hög nivå använder mental träning.

Lars-Eric Uneståhl har gett ut en skiva som heter "Avspänning - Träningsprogram för kropp och själ" som jag varmt kan rekommendera nu när du ska sätta igång.

Varför inte börja idag som är första dagen på resten av Ditt fantastiska liv!